دولت باید توجه ویژه‌ای به میراث‌فرهنگی داشته باشد

نائب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس با بیان این که دولت باید توجه ویژه‌ای به میراث‌فرهنگی داشته باشد، ‌گفت: باید فضایی ایجاد شود تا با استفاده از میراث غنی کشور، اقتصاد گردشگری باعث توسعه کشور شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی صندوق توسعه صنایع‌‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، محمدعلی محسنی بندپی روز پنجشنبه ۲۰ بهمن با حضور در غرفه این مجموعه در نمایشگاه گردشگری با بیان این مطلب و با اشاره به این که در سال گذشته سفری در خصوص بازدید از بناهای تاریخی شوشتر برای فراکسیون گردشگری مجلس تدارک دیده شد، گفت: رودخانه‌ای که بالای سازه‌های آبی شوشتر جاری می‌شود آرام آرام این بنا را از بین می‌برد بنایی که شاهکار مهندسی ایرانی است.

او با بیان این که میراث‌فرهنگی ظرفیتی است که در همه شهرها وجود دارد،‌ اظهار کرد: شاید در برخی از شهرها ظرفیت نفت وجود داشته باشد اما اگر به ظرفیت‌های گردشگری میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی نگاه کنیم تمام استان‌های کشور آثار منحصر به فردی دارند که می‌توانند در عرصه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عرض اندام کنند.

این نماینده مجلس با بیان این که ایران کشوری با سبقه و تمدنی عمیق است و در جای جای این کشور می‌توانیم میراث‌فرهنگی کشور را که از گذشتگان به جای مانده ببینیم،‌ گفت: چند فاکتور برای احیای این صنعت که یک صنعت پاک درآمدزا برای کشور است مد نظر است، یکی از آنها این است که در تدوین قانون  برنامه هفتم در کمیسیون مربوطه باید رد پای قوی هر سه بخش گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع دستی را ببینیم چرا که در طی قوانین اسناد بالادستی از قانون اول تا قانون ششم و حتی در قانون اساسی ردپای محکمی از میراث‌فرهنگی نمی‌بینم.

نائب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس با تاکید بر این که جدای از ایجاد قوانین منحصر به فرد برای توسعه میراث‌فرهنگی و گردشگری باید الزامات قانونی برای دستگاه‌های اجرایی تعیین کنیم،‌ گفت: تجربه ثابت کرده آن دسته از قوانینی که مدیران اجرایی باور داشتند را اجرا کرده‌اند و آن دسته از قوانینی که بسته به سابقه و تحصیلات و تجربیات خود باور نداشتند،‌سعی کرده‌اند که کنار بگذارند.

او افزود: مقوله مهم الزامات قانونی را سعی کردیم در خصوص صنعت گردشگری مورد توجه داشته باشیم که در خصوص گردشگری سلامت این اقدام در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه ما باید رویکرد علمی داشته باشیم و به فرمایشات رهبری در این خصوص توجه کنیم، گفت: الزامات قانونی در بسیاری از مقوله‌های گردشگری مثل گردشگری سلامت در حال انجام است،‌ البته باید رویکرد علمی داشته باشیم و نگاهمان را با نگاه ۴۳ سال گذشته به گردشگری و میراث فرهنگی متفاوت کنیم.

این نماینده مجلس با بیان این که ارزاوری در میراث فرهنگی مسئله اصلی ماست و نه تنها نیاز به ارزاوری نداریم بلکه اگر از خروج ارز جلوگیری کنیم مشکل ما حل می‌شود‌، ‌گفت: باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم و نگذاریم میراث‌فرهنگی ما نابود شوند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011123622310

برچسب‌ها