گردشگری در ایران به لحاظ وجود مناطق تاریخی، فرهنگی، اماکن مقدس و مذهبی و جاذبههای دیدنی از ظرفیت بالایی برای رشد برخوردار است. در این راستا باید با معرفی هر چهبهتر جاذبهها، ارائه تسهیلات و خدمات بیشتر گردشگری و در کنار آن رفع چالشهای زیرساختی به توسعه این صنعت مهم دست یافت.
جاذبههای گردشگری یک مقصد، تنها به ویژگیهای محیط طبیعی یا ابنیه، صنایعدستی و نظایر آن خلاصه نمیگردد. در واقع رویدادهایی كه در یک مقصد گردشگری رخ میدهند خود میتواند بهعنوان منبع مهمی برای جذب گردشگران تلقی شوند.
امروزه اهمیت برپایی نمایشگاهها و جشنوارهها در توسعه اقتصاد جهانی روزبهروز در حال افزایش است. اثرگذاری یک نمایشگاه ملی، بینالمللی یا جهانی بر افراد و جوامع گوناگون بهطور فردی، دستهجمعی، شبکهای و یکپارچه، گسترده و در پارهای از موارد اتفاقی، گاهی اوقات تا چندین دهه ادامه خواهد یافت، زیرا نمایشگاه مرز نمیشناسد و افکار متخصصان برجسته متعلق به همه جهان است.
برپایی نمایشگاهها بهویژه در سطوح منطقهای و بینالمللی از جنبههای مختلف موجبات پویایی اقتصاد بومی از جمله کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نيز حفظ و ارتقای سطح اشتغال ملی است.
عملکرد و رویکرد برگزاری نمایشگاههای موفق بینالمللی پیوسته در حال تغییر است. توجه به بازارهای هدف، بهروزرسانی محصولات، معرفی ابتکارات و نوآوریها، توجه به فرهنگ و رسوم مرتبط، حضور مشارکتکنندگان تخصصی و بازدیدکنندگان بینالمللی، برنامهریزی هدفمند و این مدیریت پیوسته نیازمند تغییرات بالقوه است که همراه باعرضه و تقاضا و توسعه کسبوکار همراه باشد.
نمایشگاههای گردشگری و صنایعدستی فرصت مناسبی را برای معرفی جاذبههای گردشگری منطقهای ،آداب، رسوم، پوشش، سوغات و بسیاری موارد فرهنگی دیگر فراهم میسازد و همین امر تأثیر بسیاری در جذب گردشگر به مناطق مختلف کشور دارد.
یکی از مهمترین تأثیرات برگزاری نمایشگاههای گردشگری، قرار گرفتن متولیان و صاحبان این صنعت در کنار یکدیگر و فرصتی برای بررسی چالشهای مشترک و یافتن راهکارهای مناسب برای رفع آن است.
برگزاری نمایشگاه گردشگری، کانونی برای گردآمدن فرهنگها و تعامل فعالان این صنعت و تسهیل ارتباطات و ابزاری کارآمد و مؤثر در جذب گردشگران داخلی و خارجی و همچنین فرصتی برای متولیان عرصه تورهای گردشگری است تا هر چه بهتر و بیشتر با مکانها و دیدنیهای تاریخی و فرهنگی استانهای دیگر آشنا شوند.
نمایشگاه گردشگری و صنایعدستی مهمترین عامل بازاریابی و ارائه مقاصد سفر و فرصت مهمی برای ارائه توانمندیهاست و درمجموع هدف از برپایی نمایشگاههای گردشگری ارتقای سطح گردشگری است. رابطه متقابلی بین برپایی نمایشگاه گردشگری و توسعه گردشگری و جذب توریست وجود دارد، برگزاری یک نمایشگاه بهطور مستقیم به رشد صنعت گردشگری کمک میکند.
از مزیتهای برپایی نمایشگاههای گردشگری و صنایعدستی، معرفی ظرفیتهای گردشگری و صنایعدستی شهرهای کوچک است تا بتوانند از این فرصت از یکسو جایگاه گردشگری آن منطقه را رشد و توسعه بدهند و از سوی دیگر اقتصاد ناشی از این صنعت را رونق دهند. پس باید نمایشگاه گردشگری را به چشم یک فرصت بزرگ برای رشد این صنعت در منطقه دید.
نمایشگاههای گردشگری همواره یکی از ابزارهای کارآمد و مطلوب در زمینه بازاریابی در راستای توسعه صنعت گردشگری به شمار میرود و بهعنوان نقطه کانونی برای رودررو کردن عرضهکنندگان و مصرفکنندگان کالا و خدمات از نقش بهسزایی در معرفی چهره به چهره نوآوریها و خلاقیتهای عرصههای مختلف برخوردار است.
نمایشگاههای گردشگری باهدف تجمیع ظرفیتهای مؤثر صنعت گردشگری و بهمنظور استفاده بهینه از منابع موجود و همچنین ایجاد زمینههای لازم برای حضور فعال بخش خصوصی بهعنوان یکی از اصلیترین ارکان توسعه این صنعت برگزار میشود.
نمایشگاهها و جشنوارههایی که در صمعت گردشگری برگزار میشوند، هم برای بازدیدکنندگان و هم برای فعالان و کسبوکارهایی که در آن رویداد شرکت میکنند، مزایا و فواید زیادی دارند.
-
\t
- آشنا شدن مردم با نوآوریهای موجود در یک منطقه \t
- امکان معرفی مکانهای دیدنی به عموم مردم \t
- شناخت تجهیزات و خدمات هتلداری \t
- بررسی و شناخت انواع آژانسهای که خدمات تور ارائه میدهند \t
- معرفی و شناخت صنایعدستی استانها \t
- فراهم ساختن زمینههای ایجاد شغل \t
- ایجاد زمینه برای برقراری ارتباط بین حوزههای مختلف در گردشگری با یکدیگر \t
- دستیابی به طیف گستردهای از اطلاعات درزمینه صنعت گردشگری و توریسم \t
- گاهی با شرکت در این مراسم یک سری ایده به ذهن خطور میکند و همان ایده، نقطه شروع یک کسبوکار جدید و پردرآمد میشود. \t
- نمایشگاه یکی از بهترین فرصتهاست که بدون واسطه و بهطور مستقیم صحبتها را بشنوید و نوع انتخابها را رصد کنید. \t
- نمایشگاه یک فرصت مغتنم برای ارتباط رودررو و حقیقی با مشتریهاست.
مهمترین نمایشگاههای گردشگری جهان
۱. نمایشگاه فیتور اسپانیا (FITUR) در شهر مادرید
۲. نمایشگاه گردشگری برلین (ITB) کشور آلمان
۳. نمایشگاه بازار جهانی سفر (WTM) در انگلستان
۴. نمایشگاه آی بی اتی ام ورلد (IBTM World) در بارسلونای اسپانیا
۵. نمایشگاه آی ال تی ام (ILTM) در شهر کن فرانسه
۶. نمایشگاه آی ام ای ایکس (IMEX) در آمریکا
۷. نمایشگاه آی تی بی چین (ITB china) در شانگهای چین
انتهای پیام/