هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر فرصتی برای رسیدن به ایده‌آل‌های قابل دسترس

فراگیر شدن و افزایش ظرفیت‌های جشنواره به صورت بین‌المللی اگر چه توان بیشتر و انرژی مضاعفی را از برگزار‌کنندگان آن طلب می‌نماید اما به طور قطع در افزایش جایگاه و اعتبار صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در داخل و به خصوص خارج از کشور بسیار موثر خواهد بود.

هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر امسال از تاریخ 26 بهمن تا 4 اسفند در موزه ملی ایران در حالی برگزار می‌شود که تا پیش از این ( شش دوره قبل) به صورت ملی برگزار می‌شد.

البته با توجه به اهمیت تخصصی بودن آن در حوزه صنایع‌دستی و توجه به رویکردهای خلاقانه و نیز اشتیاق علاقه‌مندان و صاحب‌نظران، با پیشنهاد مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به صورت بین‌المللی و در ابعادی بزرگتر از نظر محتوی و حجم آثار و برنامه‌های جانبی بر گزار می‌شود.

فراگیر شدن و افزایش ظرفیت‌های جشنواره به صورت بین‌المللی اگر چه توان بیشتر و انرژی مضاعفی را از برگزار‌کنندگان آن طلب می‌نماید اما به طور قطع در افزایش جایگاه  و اعتبار صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در داخل و به خصوص خارج از کشور بسیار موثر خواهد بود.

این جشنواره که با هدف معرفی دستاوردهای صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در طول یکسال گذشته در زمینه‌های مهر اصالت ملی و بین‌المللی، آثار پیشکسوتان و نشان فاخر صنایع‌دستی، آثار مرتبط با رویش دوباره سرو ( فرزندانی که پیشه صنایع‌دستی والدینشان را دنبال کرده‌اند)  برگزار می‌شود علاوه بر معرفی هنرمندان و صنعتگران برجسته به جامعه هنری، تسهیل در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بین‌المللی برای فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ، تقویت زیر ساخت‌های تولید و اشتغال را نیز به همراه خواهد آورد.

از دیگر مزیت‌های این جشنواره در طول مدت هفت روزه  می‌توان به برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید بین‌المللی اشاره کرد که به صورت مجازی و روی وب سایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی نیز قابل دریافت خواهند بود.

همچنین حضور داوران داخلی و خارجی ( چهار داور ایرانی و سه داور خارجی) ونیز آثار مرتبط با جشنواره از حدود 12 کشور دنیا و اخذ ایده‌های جدید برای تحقق هم‌گرایی هنر و تجارت و تحقق اقتصاد هویت‌بنیان از دیگر ویژگی‌های قابل توجه در این جشنواره هفتم است.

 به نظر می‌رسد در میان حجم گسترده ابزارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای  همسو و غیر همسو، برگزاری این رویداد فرصتی است برای تعامل و گفت‌وگوی بیشتر برای رسیدن به ایده‌آل‌های قابل دسترس و هموار کردن مسیر حکمرانی خوب برای صنایع‌دستی و آینده این هنر صنعت در کشور عزیزمان ایران باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 14011124622195

برچسب‌ها