ضرب‌الاجل معاون استاندار گیلان به دستگاه‌های اجرایی/ برنامه‌های آماده‌سازی رشت برای ثبت جهانی به عنوان شهر صنایع‌‌دستی اعلام شد

دومین نشست هماهنگی «ثبت رشت به‌عنوان شهر صنایع دستی» در سالن شهید انصاری استانداری گیلان به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، سید محمد اسحاقی سه‌شنبه 25 بهمن 1401 در دومین نشست هماهنگی ثبت جهانی رشت بیان کرد: با توجه به فرصت پیش آمده برای ثبت جهانی شدن صنایع‌دستی رشت و فرصت اندک، تمام مدیران دستگاه‌های اجرای بایستی نسبت به رفع موانع و مشکلات موجود اقدام کنند و هیچ گونه کوتاهی قابل قبول نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان افزود: صنایع‌دستی از مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه استان گیلان است و مدیران دستگاه‌ها باید فرصت پیش آمده را مغتنم شمرده و تا حضور ارزیابان یونسکو که در هفته اول اسفندماه امسال به‌منظور ارزیابی وضعیت رشت برای ثبت جهانی صنایع‌دستی به رشت می آیند، مشکلات را رفع کنند و اگر در این راه به مانعی برخورد کردند شخصا وارد عمل می‌شوم.

اسحاقی با بیان اینکه ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی باید اولویت شهرداران باشد، هشدار داد: زمان برای فراهم‌سازی شرایط ثبت رشت به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی محدود است؛ مسئولان پای کار باشند و فرصت پیش آمده را از دست ندهند تا با همکاری و هماهنگی و تلاش شبانه‌روزی افتخار جهانی دیگری برای استان ثبت شود.

اسحاقی در ادامه اضافه کرد: با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی رشت، میدان گیل بهترین گزینه است که در صورت ثبت جهانی شدن شهر رشت از آن استفاده شود و انتخاب نام مناسب در کمترین زمان ممکن که نشانگر و معرف هویت ‌و نماد صنایع‌دستی شهر رشت در سطح جهانی باشد، انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان پس از گذشت 30 روز از نشست بررسی راهکارهای تسریع ثبت رشت بعنوان شهر جهانی صنایع دستی گفت: ارزیابان یونسکو در اوایل اسفند ماه برای بررسی وضعیت شهر رشت به جهت ثبت بعنوان شهر جهانی صنایع‌دستی وارد گیلان می‌شوند و زمان زیادی نداریم، لذا اگرچه مشارکت خوب است اما کافی نیست و نیازمند تعامل بیشتر مسئولان هستیم و بعضا بعضی دستگاه‌ها همکاری لازم را انجام ندادند.

 جهانی در ادامه افزود: با توجه به اهمیت بالای موضوع یاد شده و رقابت استان‌های دیگر در این خصوص لازم است همه دستگاه‌های اجرایی استان شامل استانداری، فرمانداری، شهرداری و شورای شهر پای کار باشند تا این اتفاق مهم و مبارک هر چه سریع‌تر محقق شود.

او با تاکید بر اینکه واقعا زمان اندک است و نیازمند مشارکت بیشتر بویژه از سوی شورای شهر و شهرداری هستیم، ادامه داد: طرح نام‌گذاری و نصب نشانه‌های صنایع‌دستی در برخی میادین و خیابان‌های شهر رشت توسط شورای شهر رشت انجام شده‌است، ساختمان ممیزی(استانداری سابق) به مرکز صنایع‌دستی تبدیل می‌شود، محدوده اطراف عمارت کلاه‌فرنگی که موزه رشتی‌دوزی است نمایشگاه بر پا و تجهیز آن توسط کمیته امداد انجام می‌شود، هنرمندان شناسایی شده اند و در میدان شهرداری غرفه‌های صنایع‌دستی بر پا خواهد شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011126709190

برچسب‌ها