نمایشگاه گردشگری گام اول در راستای رویداد اردبیل 2023

نقش استان اردبیل بواسطه وجود پتانسیل‌های متعدد و بعضا منحصر بفرد در حوزه‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست. ظرفیتی ویژه که در صورت بهره‌برداری درست می‌تواند در توسعه اقتصادی نقش بسزایی داشته و مشخصا به‌عنوان محور اصلی توسعه در استان تبیین شود.

نقش استان اردبیل بواسطه وجود پتانسیل‌های متعدد و بعضا منحصر بفرد در حوزه‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست. ظرفیتی ویژه که در صورت بهره‌برداری درست می‌تواند در توسعه اقتصادی نقش بسزایی داشته و مشخصا بعنوان محور اصلی توسعه در استان تبیین شود. در دوره کرونا که تعطیلی مقاصد گردشگری از تصمیمات اولیه ستاد مربوط بود، نقش اقتصاد گردشگری در استان به وضوح دیده شد.

مدتی کمتر از دو ماه است که مدیریت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر عهده بنده گذاشته شده است و حضور در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که به نوعی اولین تجربه رسمی در مدت تصدی مدیریتم در حوزه گردشگری بود، بدون شک نقاط ضعف و قوت متعددی داشت و تجربه این حضور نقش بسزایی دربرنامه‌های آتی اداره کل خواهد داشت.

انتخاب اردبیل بعنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال جاری میلادی که به نوعی بزرگترین رویداد حال حاضر گردشگری کشور محسوب می‌شود، فرصت ذی قیمتی است که نصیب استان شده ولی متاسفانه کار انجام نشده بسیاری در این راستا وجود دارد. ارزش و اهمیت این انتخاب هم از حیث دلیل انتخاب که مبین آگاهی وزرای کشورهای عضو از داشته‌های گردشگری و تاریخی اردبیل و هم لزوم بهره‌برداری از این رویداد بعنوان فرصتی برای حضور اردبیل در صحنه بین‌المللی گردشگری قابل توجه است. ضعف در برنامه‌ریزی در سال‌های گذشته در این راستا قابل توجیه نیست و به طور حتم برگزاری این رویداد در جهت اهداف پیش بینی شده، خارج از توان یک دستگاه اجرایی استانی است.

حضور موفق در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که بواقع با همت مضاعف همکارانم در اداره کل و با یاری فعالان بخش خصوصی و صنعتگران عزیز، با وجود تمام چالش های موجود بود، نمایانگر آن است که در صورت مشارکت تمامی نهادهای دولتی، مدیریت واحد و مردم محور، می‌شود در طول یکسال به اهدافی دست یافت که گذشته از معرفی مواریث فرهنگی و گردشگری استان، به توسعه اقتصاد گردشگری، تولید ثروت، ایجاد اشتغال و ارتقای سطح رفاه مردم دست یافت.

تجربه برگزاری این قبیل از نمایشگاه‌ها در حوزه گردشگری و مهیا نمودن زمینه‌ای برای تبادل نظر با فعالان حوزه گردشگری می‌تواند در پرداختن هرچه بیشتر به رویداد اردبیل 2023 بویژه اینکه میزبان دو نشست مهم بین‌المللی در حوزه کشورهای اکو هستیم، موثر باشد. این نشست‌ها بعنوان محوری‌ترین برنامه‌های پیش بینی شده در قالب رویداد اردبیل 2023 است که دستگاه‌های اجرایی را مکلف می‌کند تا برنامه‌ریزی درستی برای استفاده از فرصت حضور مقامات کشورها از جمله انعقاد تفاهم نامه‌های دو جانبه و چند جانبه برای حضور هرچه بیشتر در صحنه بین‌المللی فراهم می‌آورد.

انتهای پیام/

کد خبر 14011130292865

برچسب‌ها