مهارت سوزن‌دوزی بلوچ سرمایه‌ای فرهنگی-اقتصادی است

طرح پژوهشی«نقش کسب و کارهای متمرکز بر مهارت‌های سنتی، در پاسداشت و حفظ میراث ناملموس؛ موردپژوهشی مهارت سوزن‌دوزی بلوچ» توسط مریم نعمت طاووسی و علیرضا برفروشان در پژوهشکده مردم‌شناسی انجام شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا برفروشان کارشناس پژوهشکده مردم‌شناسی این مطلب را در نشست گزارش به همکار این طرح پژوهشی عنوان کرد و گفت: هنر و مهارت بلوچی‌دوزی (سوزن‌دوزی بلوچ) سرمایه‌ای فرهنگی است که به مثابه سرمایه‌ای اقتصادی نیز نقش ایفا می‌کند و می‌تواند زندگی حاملان و فعالان این حوزه را متحول کند.

او افزود: حقیقت آن است که سودمندی اقتصادی این مهارت در برابر سودمندی درازمدت فرهنگی که می‌تواند برای ذی‌نفعان داشته باشد، بسیار ناچیز است.

این مردم‌شناس با بیان‌اینکه هر یک از کسب و کارها برای حفظ جایگاه خود در بازار، ناگزیر است به درخواست‌های مخاطبان پاسخ مناسبی دهد، تصریح‌ کرد:  اما از یک دیدگاه، کسب و کارهای متمرکز بر میراث ناملموس و تعامل اجباری آنان با بازارهای هدف می‌توانند خطری برای اصالتِ عناصر میراثیِ (طرح و رنگ، نمادها، باورها، شیوه‌های اجرا و ...) موضوعِ کسب وکار به شمار آیند.

برفروشان گفت: از همین‌رو در این پژوهش تلاش شد تا میزان مداخله‌گری مخرب یا سازنده صاحبان و دست‌اندکاران کسب و کارهای متمرکز بر بلوچی‌دوزی، بر روند تعامل طبیعی حاملانِ این هنر ـ مهارت، واکاوی شود.

او در پایان تصریح‌ کرد: سهم بیشتر اطلاعات این پژوهش به‌صورت مصاحبه‌های متعدد با هنرمندان و دست‌اندرکاران محلی در حوزه‌های فرهنگی ایرانشهر (شهر ملیِ سوزن‌دوزی)، زاهدان و چابهار گردآوری شده و پژوهشکده مردم‌شناسی قصد دارد حاصل این پژوهش را به‌صورت کتاب منتشر کند.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 14011206330724

برچسب‌ها