کاندیدا شدن کاشان برای شهر جهانی نساجی سنتی مایه افتخار است

فرماندار ویژه شهرستان کاشان انتخاب این شهر به‌عنوان شهر ملی نساجی سنتی و کاندیدا شدن برای ثبت شهر جهانی نساجی سنتی را می‌توان از دیگر افتخارات مردمان این شهر بزرگ و متمدن تاریخی ذکر کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان، محمد‌شریف زارعی شنبه 6 اسفند 1401 در آیین افتتاح دبیرخانه شهر ملی نساجی سنتی در خانه تاریخی باکوچی کاشان اظهار داشت: دریافت ۲۲ مهر اصالت یونسکو توسط هنرمندان رشته‌های زری‌بافی، مخمل‌بافی، شعربافی، زیلو‌بافی، سفال‌گری و ثبت شهر ملی نساجی سنتی کاشان را در حوزه صنایع‌دستی تبدیل به یک شهر منحصر به فرد کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: وجود بیش از ۱۷۰۰ اثر تایخی شناسایی شده که بالغ بر ۳۳۸ اثر در فهرست میراث ملی کشور و حدود ۴۱  اثر  ثبت شده در میراث‌فرهنگی ناملموس و سه اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شامل باغ موزه فین، مهارت‌های سنتی در بافت فرش کاشان و آئین سنتی- مذهبی قالی‌شویان مشهد اردهال کاشان را به مهد تمدن ایران تبدیل کرده است.

فرماندار کاشان اظهار داشت: کاشان از شهرهای دیرپای تاریخ است که در کناره غربی کویر بزرگ ایران، چون گوهری تابناک می‌درخشد. شهری برآمده از تمدن کهن و هزارساله که نجوای سفال‌گرانش هنوز از تپه‌های سیلک به گوش می‌رسد. تپه‌هایی که به گفته‌ باستان‌شناسان از قدیمی‌ترین محل‌های سکونت بشری در دشت ایران شناخته می‌شود.

زارعی با تاکید بر ضرورت و شناخت بیشتر کاشان به صورت علمی و کار‌شناسانه گفت: اهمیت کاشان در تاریخ و تمدن ایران و ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی و تاثیر این شهرستان در پاره‌ای از رویدادهای بزرگ اجتماعی و سیاسی کشور در دوران‌های مختلف و ظهور و پرورش صد‌ها شخصیت علمی و ادبی انکار ناپذیر است.

انتهای پیام/

کد خبر 14011207622401

برچسب‌ها