انتخاب شهر جهانی نساجی سنتی با سخت گیری بیشتری انجام می‌شود

مدیر‌کل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی و‌ارزیاب ایرانی شورای جهانی صنایع‌دستی یونسکو گفت: معیارهای ارزیابی انتخاب شهر نساجی سنتی بر اساس دستورالعمل‌های بین‌المللی است و امسال تعیین شاخصه‌ها با سختگیری‌های بیشتری انجام می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان، ویدا توحدی شنبه 6 اسفند 1401 در بازدید ارزیاب‌های شورای جهانی صنایع‌دستی از کاشان افزود: یکی از اعضای گروه ارزیاب‌های شورای جهانی صنایع‌دستی یونسکو برای انتخاب کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی از کشور هند بوده که خود در حوزه تولید پارچه ها و‌ نساجی سنتی متخصص و دارای تحصیلات مرتبط است.

وی در ادامه اظهار کرد: گروه ارزیاب‌های شورای جهانی صنایع‌دستی یونسکو نسبت به دفعات قبل سوالات سخت‌تری می‌پرسند و بررسی شاخصه‌ها را با دقت و‌ نکته‌بینی خاصی انجام می‌دهند.

او با ابراز امیدواری از انتخاب کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی گفت: این شهر در چند سال قبل به‌عنوان شهر ملی نساجی معرفی شده بود و‌ با توجه رشد شاخصه‌های آن به‌عنوان کاندید شهر جهانی نساجی سنتی به شورای جهانی صنایع‌دستی معرفی کردیم.

توحدی در ادامه تصریح کرد: پرونده معرفی کاشان به‌عنوان شهر نساجی سنتی چندباری مشکل تخصصی و‌ فنی پیدا کرد که با انجام تغییرات و ارسال مجدد آن بالاخره در شورای جهانی صنایع‌دستی یونسکو‌ پذیرفته شد تا برای ارزیابی اقدام شود.

عضو شورای جهانی صنایع‌دستی گفت: در دو‌ سال گذشته به دلیل  بحران شیوع ویروس کرونا هیچ شهر و‌ روستایی ثبت جهانی نشده است و امسال با توجه به برگزاری هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر از ارزیاب‌های جهانی صنایع‌دستی یونسکو‌ دعوت کردیم که به ایران بیایند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011207622865

برچسب‌ها