مطالعه و بررسی مجموعه سکه‌های ساسانی توقیفی نهاوند/ تدوین شناسنامه برای هر سکه

طرح پژوهشی «مطالعه و بررسی مجموعه سکه‌‌‎های ساسانی توقیفی به‌‎دست ‎آمده از نهاوند» با هدف مستند‌‌سازی و سامان‌‎‌بخشی سکه‎‌های این مجموعه در گروه زبان‌های باستانی و متون کهن پژوهشکده زبان‌‌‌‌شناسی، کتیبه‌‌ها و متون انجام‏ و برای هر یک از سکه‎‌ها، شناسنامه‌‌ای با توجه به داده‎‌های اطلاعاتی به‎‌دست ‎آمده از استان همدان تدوین ‎شده ‎است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، آزاده حیدرپور عضو هیأت علمی پژوهشگاه  و مجری طرح ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ با اعلام این خبر گفت: سکه‌های ساسانی یکی از منابع بسیار مهم برای شناخت هنر، سیاست و اقتصاد دورۀ ساسانی و حاوی اطلاعات با ارزشی دربارۀ خط، زبان، شمار سال‌‌های حکومت یک پادشاه، اوضاع اقتصادی زمانی که سکه ضرب شده و همچنین اتفاقات تاریخی که موجب ضرب آن سکه شده و... هستند.

او با اشاره به این نکته که از مهم‌‌ترین ویژگی‌‌های سکه‌‌های ساسانی، تاریخ ضرب آن‌‌ها‌ست تصریح‌کرد: در زمان ساسانیان با جلوس هر پادشاه بر تختِ سلطنت، مبدأ تاریخ پادشاهی او آغاز و با خاتمۀ سلطنت تاریخ پادشاهی او به پایان می‌‌رسید.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: سال‎‌های ضرب پشت سکه‌‌ها خطاها و ابهاماتی را که در تاریخ‌‌نگاری سال‎‌های حکومت شاهان وجود دارد، اصلاح می‌‌کند، مثلاً در کتب تاریخی ذکر شده که ملکه پوراندخت یک سال و چهار ماه بر ایران حکومت کرده‌ است، در‌حالی‌که وجود سکه‎‌هایی با سال‌‌های ضرب یک تا سه، فرمانروایی سه ساله او را تصدیق می‌کند.

حیدرپور در خصوص این طرح گفت: در سال ۱۳۹۸ تعدادی سکۀ ساسانی توسط نیروی انتظامی نهاوند از قاچاقچیان اشیای عتیقه کشف و ضبط و به موزۀ میراث همدان منتقل شد، این سکه‎‌‌ها در طول زمان، دچار آسیب‌‎دیدگی‎‌هایی از قبیل شکستگی، رسوب‎‌گرفتگی، تورق سطوح و ... شده‌‎اند که پروژۀ پاک‎‌سازی و رسوب‌‎زدایی آن‎‌ها توسط همکاران آزمایشگاه موزۀ همدان به اتمام رسید، این سکه‌ها در حال حاضر در مخزن موزۀ همدان نگهداری می‌‎شوند.

او خاطرنشان کرد: طرح پژوهشی مطالعه و بررسی مجموعه سکه‎‌های ساسانی توقیفی به دست آمده از نهاوند با هدف مستند‌سازی و سامان‌‎بخشی سکه‌‎های این مجموعه انجام‏ شده و برای هر یک از سکه‌ها، شناسنامه‌ای با توجه به داده‌های اطلاعاتی به دست آمده از استان همدان تدوین ‎شده‎ است.

مجری طرح افزود: این شناسنامه‌ها علاوه بر مشخصات سکه‌ها، استنساخ، حرف نویسی و ترجمۀ کتیبه‎‌های رو و پشت سکه‌‎ها را در بر دارد و تنظیم شناسنامه‎‌‌ها به ترتیب پادشاهان و بر اساس سال ضرب سکه‌ها انجام شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌‌فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه در این مجموعه بیشترین تعداد سکه به ترتیب به خسرو دوم‎، هرمز چهارم و خسرو اول تعلق دارد، اظهار کرد: سکه‎‌های مجموعۀ توقیفی نهاوند به لحاظ تنوع ضرابخانه‌‎ها و سال ضرب سکه‌ها در آن حائز اهمیت است.

او در پایان افزود: داده‌‎های این پژوهش بر پایۀ گاه‌نگاری شاهان و ضرابخانه (الفبایی-سال ضرب) تنظیم و همچنین نمودارهایی بر اساس سال‎‌های ضرب سکه و تعداد آن در مجموعۀ نهاوند تدوین شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011213330896

برچسب‌ها