بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ارتباطی، دستاورد اصفهان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، صنایع‌دستی و صنایع وابسته تهران در سال 1401 نیز با تمام فرازوفرودهایش به پایان رسید. هم‌ اکنون زمان مناسبی است تا به تحلیل دستاوردهای آن بپردازیم تا چراغ صنعت روزنه‌ای به‌سوی آینده صنعت گردشگری و هنرهای دستی نیاکان بگشاید.

بی‌تردید امروزه و در دهه سوم از سده بیست‌و‌یکم میلادی همگان به نیکی می‌دانند که همه ما انسان‌ها در عصر انفجار فناوری و ارتباطات زندگی می‌کنند و همه‌روزه در معرض دریافت انواع اطلاعات قرار می‌گیرند، این در حالی است که یکی از مهم‌ترین دلایل رشد و توسعه گردشگری در جهان باوجود بروز مشکلات متعدد همچون بحران کرونا، جنگ‌های منطقه‌ای و حتی بحران‌های اقتصادی، قرار گرفتن این صنعت بر پایه دانش ارتباطات و آگاهی‌بخشی است.

اگر بپذیریم که مبنای صنعت گردشگری برمدار دیدن و کشف حقیقت بنیان یافته، بی‌درنگ درمی‌یابیم که این صنعت ارتباطی تنگاتنگ با فناوری ارتباطات دارد، لذا بیهوده نیست که امروزه مردم جهان مشتاق سفر بوده و از تنوع و تکثری که در این صنعت وجود دارد استقبال می‌کنند.

با توجه به این نکات مهم پدیده‌های علمی همچون بازاریابی و تبلیغات یکی از مهم‌ترین ارکان صنعت گردشگری به شمار می‌رود. به‌گونه‌ای که علم بازاریابی امروز در جهانی که رقابت‌های تنگاتنگ اقتصادی یکی از محورهای شکل‌گیری آن است بسیار به‌روز شده و متخصصان در این رشته‌های علمی تمامی تلاش‌های خود را به کار می‌برند تا بتوانند مبنای درستی در حوزه‌های تبلیغات و بازاریابی در راستای حضور دائم در دایره این رقابت تنگاتنگ تعریف کنند تا بدین‌وسیله بتوانند بر رقبای خود توفیق یابند.

در حوزه گردشگری ایران، با توجه به جوان بودن این رشته به نظر می‌رسد آن‌گونه که بایسته و شایسته است تاکنون نتوانسته‌ایم علی‌رغم جذابیت‌های فراوان، در جهان پیشتاز باشیم و این در حالی است که آمارها حاکی است که در ایران بیش از یک‌میلیون جاذبه فرهنگی و گردشگری وجود دارد که با سرمایه‌گذاری مناسب برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این جاذبه‌ها و همچنین معرفی بهینه آنان می‌توان به دستاوردهای مثبت اقتصادی و فرهنگی این صنعت برای تمامی مناطق کشور امیدوار بود.

استان اصفهان و پدیده گردشگری

در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده‌های مذموم خشکسالی و آلودگی هوا تقریباً به مدت یک دهه است که تلاش‌های جدی توسط مسئولان ذی‌ربط در راستای توسعه متوازن گردشگری در تمامی مناطق این استان، به‌گونه‌ای که تمامی مردم مناطق مختلف این استان بتوانند به‌صورت عادلانه از درآمدهای این صنعت بهره‌مند شوند، انجام شده است. با این وصف به‌نظر می‌رسد به‌منظور تحقق این سیاست، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های بازاریابی و تبلیغات بسیار مؤثر است.

همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی در بهمن‌ماه سال 1400، مسئولان استان به‌ویژه مدیریت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان برای نخستین بار تصمیم گرفتند تا با بهره‌گیری از روش‌های نوین ارتباطی به‌ویژه استفاده از شبکه‌های مجازی، جذابیت‌های تاریخی و طبیعی این استان پهناور را در قالب صنعت گردشگری به بازدیدکنندگان و گردشگرانی که در این نمایشگاه حضور می‌یابند ارائه کنند، در نمایشگاه سال گذشته روایت‌های عامیانه در خصوص جاذبه‌های تاریخی اصفهان و همچنین برخی جاذبه‌های شهرستان‌های شاخص استان در قالب نماهنگ‌های 2 تا 3 دقیقه‌ای و با استفاده از روش‌های نوین ارتباطی در معرض نگاه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

در نمایشگاه سال 1402 علی‌رغم فرصت محدود برگزاری و بروز برخی مشکلات نظیر ناآرامی‌های اخیر و همچنین علی‌رغم کمبود اعتبارات، سیاست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بر چند اصل استوار بود. به‌گونه‌ای که امسال تلاشی مضاعف در راستای همگرایی تمامی نهادهای دولتی ذی‌ربط در امر گردشگری استان همچون استانداری و شهرداری‌های شهرستان‌های استان انجام شد به‌گونه‌ای که این امر امسال برای اولین بار در سطحی گسترده در تاریخ گردشگری استان تحقق یافت به‌گونه‌ای که در غرفه بزرگ اصفهان به مساحت 2هزار و 200 مترمربع برای اولین بار تمامی 28 شهرستان استان و همچنین تعداد 62 شهر از مجموع 114 شهر استان مشارکتی فعال داشتند.

بنابر برنامه‌ریزی که با هماهنگی اداره‌کل امور شهری استانداری اصفهان، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان انجام شد، شهرستان‌ها و شهرهای استان در قالب فناوری‌های نوین ارتباطی، صنایع‌دستی، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و دستاوردهای خود را در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری به نمایش گذاشتند.

برخی شهرستان‌های استان همچون شهرضا و خوانسار پا را هم از این فراتر نهاده و با ارائه تورهای مجازی، برای اولین بار در یک نمایشگاه بین‌المللی تلاش کردند تا جایگاه شهرهای خود را از منظر گردشگری ارتقا بخشند.

همچنین برخی شهرستان‌های استان همچون کاشان نیز با ارائه یک ابتکار عمل جالب‌توجه، نمایندگان و فعالان گردشگری خود را در قالب یک غرفه با همکاری همکاران اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گردهم جمع شدند و به معرفی جذابیت‌های گردشگری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، جذابیت‌های میراث‌فرهنگی و حتی به معرفی سوغات شهرستان خود پرداختند.

ارائه 100 فرصت سرمایه‌گذاری در پهنه استان در کنار تلاش برای جلب حمایت در راستای رونق دوباره مناطق نمونه گردشگری یکی دیگر از سیاست‌های اداره‌کل در این نمایشگاه بود که با رونمایی از اولین جلد از کتاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان همراه بود.

همچنین فعالان و هنرمندان صنایع‌دستی استان اصفهان نیز در این نمایشگاه همچون سال‌های گذشته حضور فعال داشتند به‌گونه‌ای که رونمایی از دو اثر فاخر صنایع‌دستی استان توسط وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاون صنایع‌دستی کشور و همچنین معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه از یک‌سو و معرفی و عرضه 18 رشته صنایع‌دستی این استان همراه با تلاش در راستای شرکت هنرمندان شهرستانی در این نمایشگاه ازجمله تلاش‌هایی بود که برای ارائه هر چه‌بهتر دستاوردهای استان اصفهان در حوزه هنرهای سنتی و هنرهای دستی از تمامی نقاط استان انجام شد.

به هر ترتیب صنعت گردشگری و هنرهای دستی از وضعیتی حساس و شکننده برخوردار است و کوچک‌ترین بحران و یا هرگونه تنش می‌تواند دستاوردهای این صنعت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به همین منظور دست‌اندرکاران غرفه اصفهان با توجه به در پیش رو بودن نوروز 1402، تلاش کردند تا از این نمایشگاه حداکثر بهره‌برداری را برای جلب حمایت‌های مادی و معنوی از نزدیک به 200 هزار نفر فعال صنایع‌دستی و گردشگری در پهنه فرهنگی اصفهان بزرگ به کار ببندند، تا از این فرصت بتوانند به‌دستاوردهای مناسبی برای نوروز سال 1402 اعم از معرفی جذابیت‌های شهرستان‌های استان برای جلب نظر گردشگران و همچنین فعالیت واحدهای اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی برای جذب گردشگر در کنار معرفی و عرضه صنایع‌دستی و درنهایت تمرکززدایی از مرکز استان و ایجاد فرصت برابر برای معرفی تمامی مناطق استان و بهره‌مندی مناسب آنان از مزایای اقتصادی این صنعت بهره‌ برد.

انتهای پیام/

کد خبر 1401121423249

برچسب‌ها