آیین نکوداشت عبدالرضا رکن‌الدین افتخاری، استاد برنامه‌ریزی جغرافیایی برگزار شد

آیین نکوداشت عبدالرضا رکن‌الدین افتخاری، استاد برنامه‌ریزی جغرافیایی و رئیس اسبق پژوهشکده گردشگری که در دهه‌های اخیر تلاش بی‌وقفه‌ای را در تعمیق دانش جغرافیا در حوزه مطالعات اسنادی و کاربردی توسعه و برنامه‌ریزی روستایی داشته‌ است با حضور پیشکسوتان، پژوهشگران و فعالان این حوزه برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، غلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی، نماینده حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری 14 اسفند 1401، در این مراسم گفت: تجلیل از استادان و صاحبان علم و بزرگان مانند حفظ ستون‌های تخت جمشید است زیرا که اگر این انسان‌های فرهیخته نبودند، هیچ وقت این بناهای عظیم به وجود نمی‌آمد.

او با بیان‌ اینکه نیمی از میراث‌فرهنگی گرانبهای ایران زیر خاک است زیرا که کمتر در مورد آن‌ها تحقیق کرده‌ایم، تصریح‌کرد: باید همانند کشورهای همسایه که با وجود دارایی‌های اندک میراث‌فرهنگی، به جذب گردشگر می‌پردازند، برای رونق این صنعت تلاش کنیم و رویکردهای نوآورانه مبتنی بر فناوری‌های جدید را در این حوزه مورد توجه قرار دهیم.

بای سلامی افزود: دولتی را ندیدم که در اندیشه توسعه و رفاه مردم ایران نباشد ولی اینکه تا چه اندازه به حرف اندیشمندان حوزه گردشگری توجه شده نکته مورد تأمل است، کشورهایی که در صنعت گردشگری موفق‌تر عمل کرده‌اند از ظرفیت محققان و اساتید این حوزه استفاده کرده‌اند.

عضو شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری اظهارکرد: با استاد افتخاری در دانشگاه تربیت مدرس آشنا شدم زمانی‌که دکتر سید جواد طباطبایی آنجا تدریس می‌کرد و ما در محضر او با مقوله میراث‌فرهنگی ایران از رویکردهای و جهات مختلف آشنا شدیم.

او تصریح‌ کرد: تمرکز فعالیت‌های افتخاری بر پایه برنامه‌ریزی روستایی بود و از  او مقالات زیادی در این حوزه به چاپ رسیده است.

در ادامه این مراسم، مجتبی جاویدان عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی با ابراز خرسندی از حضور در جمع اندیشمندان حوزه جغرافیا و گردشگری گفت: در سال 1370 در مقطع کارشناسی ارشد با استاد افتخاری آشنا شدم و او چراغ راه من بود برای اینکه از علم، اخلاق و عملشان بیاموزم.

استادیار گروه آموزشی جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری، با اشاره به برخی از ویژگی‌های اخلاقی استاد رکن‌الدین افتخاری نظیر شجاعت، صداقت، حق‌شناسی، اعماد، اخلاق‌مداری، عدالت محوری و ... تصریح‌ کرد: رویکرد جامعه محوری که از یک معلم و استاد دانشگاه می‌توان انتظار داشت در وجود استاد افتخاری درخشان است و او به مفهوم انسان کامل که در ادیان و اندیشه‌های مختلف وجود دارد قائل‌اند.

جاویدان، برقراری پیوند میان رشته‌های مختلف، توزیع عدالت در سطح فردی، مکانی و سرزمینی، مشارکت جویی و مشارکت‌پذیری، توجه به حقوق انسانی، شهروندی و محیط‌زیست، تولید علم و... را از ویژگی‌های حرفه‌ای استاد افتخاری برشمرد و گفت: او هیچ‌گاه تنها مصرف کننده علم نبود و به تولید علم می‌پرداخت و همواره خرد جمعی را مبنای تصمیم‌گیری قرار می‌داد.

بهار بیشمی عضو‌ هیأت علمی گروه گردشگری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: از اتفاقات خوب زندگی حرفه‌ای‌ام ریاست استاد افتخاری بر این مرکز بود زیرا که او انسانی مهربان و مدیری جدی بود.

او با اشاره به برخی از ویژگی‌های رکن‌الدین افتخاری به تأکید او بر کاربردی‌سازی علوم اشاره کرد و افزود: کار با استاد افتخاری هر روز کلاس درس جدیدی را به روی ما می‌گشود بطوری‌که پس از گذران دانشگاه دوباره در محضر ایشان توریسم را آموختیم.

در ادامه این مراسم علیرضا انیسی عضو هیأت علمی و معاون پژوهشی میراث‌فرهنگی و گردشگری با ابراز خرسندی از حضور 3 نسل از استادان، شاگردان و دانشجویان استاد رکن‌الدین افتخاری در این مراسم گفت: این موضوع نشان می‌دهد که پاسداشت و نکوداشت اساتید و پیشکسوتان تا چه اندازه اهمیت دارد.

او با اشاره به اینکه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، تنها نهاد حاکمیتی در این حوزه و موظف به انجام تحقیق است ابراز امیدواری کرد با کمک و تلاش همکاران و فعالان این حوزه موضوع گردشگری در ابعاد مختلف مورد پژوهش بیشتری قرار گیرد.

انیسی با ابراز تأسف از اینکه موضوع گردشگری در ایران هنوز پا نگرفته و به‌شکل یک شعار مطرح است، اظهار کرد: ما به‌عنوان یک نهاد پژوهشی باید کمک کنیم در سایه انجام پژوهش‌های کاربردی، مسئولان تصمیم‌های درست و مفید برای این حوزه بگیرند زیرا که ما در این حوزه رقبای زیادی داریم.

در ادامه این مراسم از کتاب «فخر توسعه روستایی»، آراء و اندیشه‌های علمی عبدالرضا رکن‌الدین افتخاری از منظر شاگردان استاد که به اهتمام مهدی پورطاهری و سید علی بدری توسط خانه اندیشمندان علوم‌انسانی به چاپ رسیده است، رونمایی شد.

عبدالرضا رکن‌الدین افتخاری یکی از اندیشمندان علوم جغرافیایی است که در دهه‌های اخیر تلاش بی‌وقفه‌ای را در تعمیق دانش جغرافیا در حوزه مطالعات اسنادی و کاربردی توسعه و برنامه‌ریزی روستایی داشته است.

او در سال 1398 جزو 5 نفر از دانشمندان پراستناد جهان اسلام معرفی شد و در سال 1400 نیز به افتخار کسب استاد نمونه کشور نائل آمد. از او تا کنون بیش‌از 200 مقاله علمی در نشریات معتبر داخلی و بین‌المللی به چاپ رسیده و بیش از 40 عنوان کتاب تألیف و منتشر شده است.

استاد افتخاری در حوزه‌های پژوهشی همچون اقتصاد فضایی ایران، برنامه راهبردی فضای گردشگری، مدیریت توسعه پایدار روستایی و برنامه‌ریزی راهبردی فضایی علاقمندی وافری داشته و آثار پژوهشی فراوانی نیز در این حوزه‌ها نگاشته است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011215330988

برچسب‌ها