مراسم تکریم و معارفه فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان برگزار شد

مراسم تکریم و معارفه فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان با حضور سردار مهری فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار و سرهنگ ناصر حبیبیان به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان منصوب شد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، ظهر روز شنبه 20 اسفند ۱۴۰۱ با حضور سردار حسن مهری فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ، سید سعید صفوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، جمعی از معاونان و مدیران ستاد فرماندهی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در ابتدای مراسم گفت: ضمن تقدیر از زحمات سرهنگ حسینعلی فضلی فرمانده پیشین یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان زنجان، فرمانده جدید یگان حفاظت باید با جدیت پیگیر امور و  جرایم علیه میراث‌فرهنگی باشد.

صفوی گفت: با توجه به افزایش بازدیدها از اماکن تاریخی و موزه‌ها در ایام تعطیلات عید نوروز، مشارکت همگانی و استفاده از ظرفیت تمامی نیروها برای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی لازم است.

او بیان کرد: حدود ۲ هزار اثر تاریخی، طبیعی، ناملموس و منقول در این استان شناسایی شد که ۹۱۴ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی و جهانی ثبت شده است.

صفوی  نیز در این جلسه با قدردانی از فعالیت‌های شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان بیان کرد: کمبود نیروهای یگان به‌رغم تراکم و تعدد آثار تاریخی در استان را از جمله مشکلات یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان است. برای حفاظت اطمینان‌بخش در سطح استان باید با مدیران کل میراث‌فرهنگی استان‌ها تعامل مثبت داشته باشید.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با قدردانی از همکاری و همراهی نیروی انتظامی گفت: مشارکت نیروی انتظامی نقش مهمی در جلوگیری از آسیب به آثار تاریخی و دستگیری حفاران غیرمجاز دارد. یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوشبختانه در حال قرار گرفتن در جایگاه اصلی خود است، درصد افزایش کشفیات آثار تاریخی، مبارزه با قاچاق کالا رشد قابل توجهی داشته است که این موضوع جای تقدیر دارد.

سردار حسن مهری در مراسم معارفه افزود: بهره‌گیری از منابع انسانی متعهد و فناوری‌های نوین در حفاظت و صیانت از مواریث تاریخی، تعامل مؤثر با مدیرکل، مراجع قضایی، انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط استانی برای تحقق اهداف یگان حفاظت میراث‌فرهنگی شد.

او با اشاره به کمبود تجهیزات و نیروی انسانی در یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: باید از مشارکت های اجتماعی در تامین حراست از آثار به جای مانده از گذشتگان استفاده کرد. قانون برای نهادهایی مانند شوراهای اسلامی، دهیاری‌ها، مدارس، ائمه جمعه، بسیج و دانشگاه‌ها در زمینه کمک به حفاظت از میراث‌فرهنگی وظیفه تعیین کرده است.

فرمانده حفاظت از میراث فرهنگی کشوربیان کرد:  یگان حفاظت از میراث فرهنگی به صورت کلی 35 هزار اثر ثبت ملی در کشور را محافظت می کند و در کل کشور 270 موزه دولتی و 800 موزه شخصی  وجود دارد.

گفت: در 11 ماهه اول سال از 17 هزار و 500 قلم اشیای کشف شده 8 هزار و 460 مورد اشیای تقلبی و  9 هزار مورد اشیای اصل بود.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی همچنین گفت: مردم می‌توانند گزارش‌های خود را درباره حفاری‌های غیرمجاز و هرگونه جرم علیه میراث‌فرهنگی از طریق شماره ۰۹۶۶۲ اعلام کنند.

در پایان مراسم سردار مهری با اهدای لوح سپاس از زحمات سرهنگ فضلی در طول تصدی سرپرستی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان زنجان قدردانی و طی حکمی سرهنگ ناصر حبیبیان را به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تهران منصوب کرد.

انتهای پیام./

انتهای پیام/

کد خبر 14011220931736

برچسب‌ها