پایان دومین مرحله پروژه سیستم دفع رطوبت از بنای میراث جهانی سروستان فارس

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس از اتمام دومین مرحله پروژه سیستم دفع نم و رطوبت سروستان از بنای میراث جهانی فارس خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، علیرضا عسکری چاوردی امروز 22 اسفندماه 1401 افزود: سیستم دفع نم و رطوبت از این بنا بر اساس پایش سازه‌های معماری این بنای تاریخی به منظور حفاظت و جلوگیری از نفوذ رطوبت، به پی بنا اجرا شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس (فیروزآباد و سروستان) افزود: با توجه به تجربه حاصل از ایجاد این سیستم در بخش شمال غربی بنا در فاز اول، در فاز دوم تلاش شد تا در بخش گنبدخانه بزرگ سروستان، تالار شرقی و ایوان جنوبی تقویت پی انجام شود.

عسکری ادامه داد: این پروژه حفاظتی در چارچوب برنامه جامع حفاظت و مرمت این بنای میراث جهانی انجام شده است. حفاظت از گنبدها، ایوان‌ها، طاقچه‌ها و تالارهای این بنای ارزشمند در اولویت برنامه حفاظت جامع پایگاه میراث جهانی سروستان قرار دارد.

او تصریح کرد: تهیه طرح حفاظت و مرمت جامع بنای میراث جهانی سروستان فارس، آزمایش مکانیک خاک، مطالعه مواد و مصالح تاریخی این بناها در حال اجراست که پس از اتمام و تصویب طرح در شورای فنی اداره‌کل استان، مرمت طاق‌ها، قوس‌ها و گنبدهای این بنا آغاز خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس گفت: در مطالعات چندساله اخیر پایگاه میراث جهانی سروستان مشخص شد، بنای سروستان با کارکرد مذهبی بر اساس مطالعات تاریخ‌گذاری کربن 14 در اواخر دوره ساسانی ساخته‌ شده است و در دوره اسلامی مورد استفاده و تجدید بنا قرار گرفته است.

 این بنای ارزشمند در سال 1397 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 14011223143941

برچسب‌ها