برگزاری دورهمی سنتی «شال‌اندازی» در کاروانسرای شاه‌عباسی آوج

در آستانه فرا رسيدن نوروز، دورهمى عیدانه آیین شال‌اندازی از آیین‌های دیرینه مردمان منطقه آوج در کاروانسرای شاه‌عباسی این شهرستان برگزار شد.

 به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین، میثم رحمانی روز دوشنبه 22 اسفند 1401 با اعلام این خبر گفت: این دورهمی با مروری بر آداب‌‌و‌رسوم عیدانه کهن شهرستان آوج و با حضور پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و خانواده‌ها برگزار شد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آوج اظهار کرد: شهرستان آوج میزبان اقوام مختلف و دارای آیین و رسوم متنوعی است که همچنان بعد از گذشت قرن‌ها توسط مردم این منطقه اجرا می‌شود.

او افزود: سنت شال‌اندازي یا "شال سالاماخ" یکی از رسوم دیرینه مردم کشور به‌ویژه مناطق ترک‌نشین است که در شهرستان آوج نیز به‌اجرا درمی‌آید.

رحمانی با ارائه توضیحاتی در خصوص آیین شال‌اندازی ادامه داد: طبق آیین قدیمی برخی از جوانان در ایام شاد سال به‌ویژه در شب چهارشنبه سوری پس از آنکه آتش‌افروزی به پایان رسید و همه به خانه‌هایشان بازگشتند، به پشت بام‌ها می‌روند و از روزنه سقف خانه‌ها شال متصل به چند متر طناب را به داخل خانه آویزان کرده و از صاحبخانه طلب عیدی می‌کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011223492594

برچسب‌ها