کاروانسرای دیرگچین قم پذیرای حضور گردشگران نوروزی است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: کاروانسرای دیرگچین در ایام نوروز ۱۴۰۲ آماده بازدید گردشگران است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎دستی قم، علیرضا ارجمندی امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ با بیان اینکه کاروانسرای دیرگچین در مالکیت صندوق حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی است، گفت: این بنای تاریخی برای راه‌اندازی و ارائه خدمات بهتر به گردشگران توسط صندوق مذکور به بخش خصوصی واگذار می‌شود تا با اخذ مجوزهای لازم از ارگان‌های مرتبط به گردشگران خدمات ارائه دهد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم افزود: این کاروانسرای تاریخی در ایام نوروز به صورت موقت توسط نگهبان دیرگچین، در حد متعارف به گردشگران خدمات ارائه می‌دهد. 

ارجمندی با بیان اینکه این کاروانسرا با قدمتی ۱۷۵۰ساله ساخت آن به دوره ساسانی مقارن با زمان اردشیر بابکان می‌رسد، ادامه داد: در آن زمان این بنا به عنوان دژی مستحکم در مسیر جاده پر رفت و آمد جاده ابریشم قرار گرفت، اما در دوره اسلامی به عنوان کاروانسرا، مکانی برای استراحت و پناهگاه مسافران مبدل شد. 

او با اشاره به اینکه این بنای تاریخی به دليل وسعت و فضاهايی كه دارد به مادر كاروانسراهای ايران معروف شده‌است، ادامه داد: با توجه به اینکه اصلی‌ترین مصالح به کار رفته در این بنا گچ بوده به کاروانسرای دیر گچین شهرت یافته است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: کاروانسرای دیرگچین بر سر راه جاده تاریخی ری به قم در مرکز پارک ملی کویر به شماره ۱۰۴۰۸ در سال۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011224684541

برچسب‌ها