ظرفیت بازدید شبانه گردشگران از ارگ تاریخی فراهم شد

استاندار کرمان با اشاره به افتتاح پروژه نورپردازی ارگ تاریخی بم گفت: با افتتاح این طرح ظرفیتی برای بازدید شبانه گردشگران از این بنای کهن و ارزشمند به وجود آمده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، محمدمهدی فداکار چهارشنبه 24 اسفندماه 1401 در آیین بهره‌برداری از پروژه نورپردازی ارگ قدیم بم اظهار کرد: بازدید شبانه از ارگ تاریخی بم برای اولین بار با افتتاح پروژه نورپردازی این بنای تاریخی ممکن شده است.

استاندار کرمان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مجموعه تاریخی ارگ قدیم بم که در زلزله سال ۸۲ آسیب جدی دیده بود نیز بازسازی شده است افزود: این بنای تاریخی با وجود انجام پروژه‌های بازسازی آماده بازدید گردشگران است.

او از گردشگران نوروزی برای بازدید از ارگ قدیم و شهر جهانی بم دعوت و تاکید کرد: همچنین زیرساخت‌های لازم برای استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی در تمام مناطق و شهرستان‌های استان کرمان آماده است.

استاندار کرمان: نورپردازی ارگ بم، ظرفیت بازدید شبانه گردشگران را فراهم کرد.

ارگ تاریخی بم در شب زنده شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این مراسم گفت: ارگ تاریخی بم با اجرای پروژه نورپردازی برای نخستین مرتبه بعد از وقوع زلزله دلخراش دی‌ماه ۸۲ در شب نیز زنده شد.

فریدون فعالی افزود: فاز نخست نورپردازی ارگ تاریخی بم با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان شرایط را برای بازدید بیشتر و بهتر مسافران در شب از این ارگ زیبا مهیا کرده است.

او اظهار داشت: : امشب از ۹ پروژه در ارگ تاریخی بم که فضاهایی برای بازدید از این بنای تاریخی را ایجاد کرده رونمایی و پرده‌برداری شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اضافه کرد: در طول یک سال حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی پیش‌بینی و هزینه شد که فضاهای بیشتری برای بازدید از این مکان تاریخی مهیا کردیم.

او گفت: موزه باستان‌شناسی در محل اصطبل ارگ تاریخی طراحی و اجرا شد و همچنین اصطبل مرمت و باززنده‌سازی کاربری به آن ارائه شد.

فعالی افزود: برای هر مکان تاریخی قبل از مرمت کاربری تعریف و سپس مرمت می‌شود.

او بیان کرد: گردشگرانی که به استان کرمان بخصوص به شهرستان بم برای بازدید جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی سفر می کنند امسال ارگ بم را متفاوت‌تر از سال‌های قبل خواهند دید و برای آن‌ها جذاب‌تر خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: برای اولین بار امکان بازدید از ارگ قدیم بم در شب فراهم شده است و همچنین اجرای برنامه‌های دیگری از جمله پروژه "نور و صدا" نیز در این بنای تاریخی در دستور کار قرار دارد.

او ادامه داد: اقامت گردشگران در ارگ تاریخی بم در دستور کار قرار دارد و با احیای برخی از منازل در این بنای تاریخی؛ امکان اسکان در ارگ فراهم می‌شود.

فعالی عنوان‌کرد: نورپردازی ارگ قدیم در فاز دوم تکمیل خواهد شد و برای این کار اعتبار ۳ میلیارد تومانی پیش بینی شده است.

او ادامه داد: کار مرمت این بنای تاریخی با رعایت تمام اصول فنی و معماری انجام شده است و نوروز ۱۴۰۳ امکاناتی در ارگ تاریخی بم مهیا می‌شود تا شرایط جدیدتری برای بازدید گردشگران فراهم شود.

فعالی در خصوص تکمیل ارگ تاریخی بم نیز گفت: تاکنون ۹۰ درصد از ارگ تاریخی بم که در زلزله ۸۲ تخریب شده بود با اصول فنی و رعایت ضوابط و استحکام‌بخشی که انجام شده بود احیا شده است.

او گفت: قبل از وقوع زلزله سال ۸۲ در بم فضاهایی در ارگ تاریخی وجود داشت که کاربری نداشت و مرمتی روی آن‌ها صورت نگرفته بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: توسط تیم کارشناسی برای فضاهایی که قبل از زلزله کاربری نداشته‌اند هم برنامه داریم تا آن‌ها را هم به چرخه حیات برگردانیم.

فعالی خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان برای بازسازی و مرمت این بنای تاریخی اعتبار در نظر گرفته شده که هر ساله مبلغی توسط وزارت میراث‌فرهنگی برای مرمت اختصاص داده می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011225459165

برچسب‌ها