بازگشت سراوان به طبیعت با نهالکاری در محل دفن زباله

در واپسین روزهای سال 1401 و با توجه به فرارسیدن ایام نوروز و آغاز به کار ستاد سفر، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان امروز 27 اسفند 1401 به همراه استاندار و جمعی از مدیران استانی در دفنگاه زباله سراوان حضور یافت.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی 27 اسفند در بازدید دفنگاه زباله سراوان، مشکلات و معضلات مربوط به زباله و عدم مدیریت آن را یکی از چالش‌های اساسی استان گیلان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور بر شمرد و توجه به مدیریت صحیح زباله و تفکیک آن از مبدا را یکی از راهکارهای اساسی مقابله با این چالش دانست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با تاکید بر اینکه انباشت زباله در سراوان برای دهه‌های متوالی، انتشار بوی نامطبوع، تولید شیرابه، آلودگی منظر، آلودگی آب، خاک و هوا، و از همه مهمتر تخریب چندهکتار عرصه طبیعی یکی از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین جنگل‌های جهان یعنی جنگل‌های هیرکانی را در پی داشته است گفت: خوشبختانه در سال 1401 با پیگیری‌های مستمر عالی‌ترین مقام اجرایی استان این دفنگاه از لوث وجود زباله تا حد بسیاری رها شد.

جهانی افزود: جنگل‌های هیرکانی در تاریخ 19 تیرماه 1398 پس از تلاش‌های بسیار به عنوان یک اثر طبیعی کم‌نظیر و باقی‌مانده از دوران سوم زمین‌شناسی به نام ایران در فهرست میراث‌جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این جنگل‌ها دارای 130 گونه چوبی درختی و درختچه ای بوده و بیش از 3200 گونه گیاه آوندی در آن شناسایی شده‌است.

او ادامه داد: جنگل‌های هیرکانی تنوع کم‌نظیری از گونه‌های گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد را شامل می‌شود که از اهمیت محلی، منطقه‌ای و جهانی برخوردار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: حفاظت از میرا‌ث‌جهانی جنگل‌های هیرکانی که پس از ثبت به میراث بشری تبدیل شده‌است از جمله تعهدات جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون 1972 به شمار می‌رود.

او افزود: پس از دهه‌ها انباشت زباله در این سایت، در واپسین روزهای سال 1401 اسدالله عباسی استاندار استان گیلان بازدیدی از سایت زباله سراوان به همراه معاونین و جمعی از مدیران کل استان داشت، در این بازدید نماینده عالی دولت ضمن تشریح روند پاکسازی این سایت از زباله و بازگشت این عرصه پس از چند دهه نابسامانی به آغوش طبیعت، از تبدیل آن به عرصه‌ای برای کاشت گونه‌های گیاهی جنگل‌های هیرکانی سخن گفت و کارگروهی متشکل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گیلان را مامور اجرای این طرح کردند.

او همچنین از اختصاص بودجه چند میلیاردی برای تبدیل این عرصه به باغ بوتانیک برای معرفی گونه‌های گیاهی جنگل‌های هیرکانی، مرکز آموزشی تفکیک زباله و موزه زباله خبر داد.

استاندار گیلان ابراز امیدواری کرد که با تبدیل این عرصه به یک منطقه نمونه گردشگری، در آینده گردشگران بسیاری از آن بازدید کنند.

در پایان این برنامه اولین نهال‌ پس از پاکسازی و بهسازی عرصه از زباله، توسط استاندار گیلان و جمعی از مدیران کل استان غرس شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011227709866

برچسب‌ها