اصول حفاظتی در بازدید گردشگران نوروزی از محوطه جهانی چغازنبیل

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با تشریح اصول حفاظتی در بازدید از چغازنبیل، از گردشگران نوروزی خواست تا صرفاً از مسیر بازدید مشخص‌شده تردد کنند.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، عاطفه رشنویی روز جمعه 4 فروردین 1402 در توضیح این خبر بیان کرد: محوطه چغازنبیل، محوطه وسیعی با حداقل صد هکتار مساحت است که بازدید از همه آثار آن، برای گردشگران طولانی، خسته‌کننده و ناامن خواهد بود، بنابراین کارشناسان پایگاه با درنظر گرفتن اصول حفاظت، مهم‌ترین عناصر معماری از جمله معابد موجود و امکان یک بازدید کامل از صحن زیگورات، مسیری برای گردشگر تعریف کرده‌اند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه ادامه داد: در طراحی و تعریف این مسیر تلاش شده است امن‌ترین راه‌ از نظر شیب متعادل، نبود خندق‌های عمیق، امکان نظارت بر مسیر و افزایش امنیت گردشگر درنظر گرفته شود. همچنین سهولت و سرعت دسترسی به مسیر برای مواقع اضطرار اهمیت زیادی دارد.

او بیان کرد: افزایش بهره‌وری از بازدید، هدف دیگری است که در تعریف این مسیر دنبال شده است، ضمن این‌که شرایط مناسب برای جانمایی تابلوهای مسیر نیز نقش مهمی داشته است. بنابراین هرگونه تردد از راه‌های غیر از مسیر بازدید، کیفیت بازدید و همچنین حفاظت از محوطه و امنیت گردشگران را کاهش می‌دهد که از این رو اکیداً از گردشگران خواسته می‌شود صرفاً در این مسیرها تردد کنند و به هیچ‌وجه از طناب‌های مانع عبور نکنند.

رشنویی در پایان ضمن تشکر از گردشگران نوروزی که همواره با علاقه و آگاهی، پایگاه را در حفاظت از محوطه یاری می‌کنند، اظهار داشت: خوشبختانه زمانی‌که برای مردم از اهمیت میراث‌فرهنگی و نقش پررنگ آن‌ها در صیانت از آثار صحبت می‌شود، آگاهانه و مسئولانه‌تر با این دارایی‌های فرهنگی رفتار می‌کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020104478335

برچسب‌ها