صنایع‌دستی، حلقه گمشده خانواده توسعه‌محور است/ راه‌اندازی تعاونی‌ها موضوعی مهم در حوزه صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی کشور در میان هنرمندان صنایع‌دستی بر لزوم شناخت ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی هدفمند در این حوزه تاکید کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، امروز ششم فروردین 1402، در میان هنرمندان صنایع دستی داراب ضمن برشمردن اهمیت شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داراب در حوزه صنایع‌دستی، بر لزوم برنامه‌ریزی هدفمند در این حوزه تاکید کرد.

مریم جلالی دهکردی در میان هنرمندان صنایع‌دستی شهرستان داراب بیان کرد:  باید ظرفیت‌های داراب در حوزه‌های متنوع صنایع‌دستی را شناخت و بر اساس توانمندی‌های آن برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرد و  همچنين با بررسی توان نیروی کار و علایق و تخصص آنها، زمینه فعالیتشان را فراهم کرد.

جلالی پراکنده و نقطه‌ای فکر کردن را یکی از آسیب‌های حوزه صنایع‌دستی برشمرد و اظهار کرد: در حوزه صنایع‌دستی اعتبارات محدود نیست، اما نکته مهم این است که باید از اعتبارات صحیح و در جای خود استفاده کنیم، به‌صورتی‌که اگر هزینه می‌کنیم، بازگشت آن باید خشنودی و رونق ایجاد کند.

معاون صنایع دستی کشور تاکید کرد: باید زمینه عرضه و فروش محصولات کارآفرینان حوزه صنایع‌دستی فراهم شود، زیرا بدون فروش محصولات، کارآفرین این حوزه تبدیل به یک بدهکار بانکی می‌شود.

او ضمن اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در ایجاد بازارهای جدید و فروش محصولات صنایع‌دستی گفت: برای اینکه صنایع‌دستی رونق پیدا کند، باید زنجیره شناسایی ظرفیت‌ها، آموزش، تولید محصول، بسته‌بندی، بازاریابی و فروش بصورت پیوسته انجام شود.

جلالی بر لزوم آموزش و برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری براساس ظرفیت‌های هر منطقه در حوزه صنایع‌دستی تاکید کرد و گفت: دوره تک‌ساحتی و عملی نگاه کردن به فرهنگ گذشته است و تا امروز درحوزه صنایع‌دستی به یکپارچگی نرسیده‌ایم و این مساله ممکن است به خاطر تنوع در حوزه صنایع‌دستی رخ داده باشد.

معاون صنایع‌دستی کشور افزود: میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حلقه‌های به هم پیوسته‌ای هستند که آنها را باید به صورت سه‌جانبه و مکمل همدیگر دید.

او تشکیل و راه‌اندازی تعاونی‌ها و تشکل‌های صنایع‌دستی را یک موضوع مهم در حوزه صنایع‌دستی خواند و تصریح کرد: باید در صنایع‌دستی به نگاه هدف‌محور و همه‌جانبه برسیم و با شناخت ظرفیت‌های تولیدی صنایع‌دستی، با تعامل و همگرایی در سراسر کشور، زمینه توسعه و گسترش صنایع‌دستی در کشور فراهم شود.

جلالی ضمن اشاره بر اهمیت خانواده ایرانی در توسعه صنایع‌دستی، حلقه گمشده خانواده توسعه‌محور را صنایع‌دستی خواند. او همچنین به  بسته‌بندی و فروش محصولات صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: باید محصولات تولید شده در حوزه صنایع‌دستی در یک بسته‌بندی مناسب به بازار عرضه شود و  در این بخش، ظرافت‌کاری مد نظر قرار گیرد.

معاون صنایع‌دستی کشور در خصوص صنایع‌دستی داراب تصریح کرد: برای داراب پروتکل تجاری‌سازی به عنوان پایلوت اشتغال مولد در حوزه صنایع‌دستی تهیه و تنظیم شود و در مرحله بعد با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی نظام‌مند و فراهم کردن الزامات و زمینه‌های آن به یک پایگاه چندجانبه در حوزه صنایع‌دستی کشور تبدیل شود.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 14020106900469

برچسب‌ها