خانه‌های تاریخی تبریز، راویان زندگی گذشتگان/ خانه‌های تاریخی شهریار و اعتصامی میزبان گردشگران آذربایجان

خانه‌های تاریخی تبریز با نمایش بافت زیبای خود راویان خوبی از زندگی گذشتگان برای نسل امروزی هستند به‌گونه‌ای که این شهر را به پایتخت و ویترین خانه‌های تاریخی در ایران مبدل کرده‌اند.

تبریز یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است که قدمتش به دوران اشکانیان و ساسانیان اختصاص دارد؛ به همین دلیل تعداد زیادی بنای تاریخی در دل این شهر کهن جای گرفته است. موزه‌ها و مساجد تبریز از مهمترین بناهای تاریخی با معماری‌های خاص ایرانی و اسلامی هستند؛ اما از اینها که بگذریم به بخش دیگری از جاذبه‌های دیدنی تبریز می رسیم که خانه‌های تاریخی این شهر هستند.

\"خانه‌های

 

خانه پروین اعتصامی

خانه پروین اعتصامی تبریز با معماری زیبایش، گردشگران را با دنیایی از ظرافت‌ها و جذابیت‌ها آشنا می‌کند که شاید نمونه‌اش را در هیچ جای این مرز و بوم نتوان یافت.

این خانه تاریخی که در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شده است، امروزه به یکی از مقصدهای گردشگری جذاب دیار آذربایجان تبدیل شده است.

در این بازدید وقتی شما به سمت کوچه پروین اعتصامی خیابان عباسی بروید، تابلوی بزرگی از دور، گویی شما را به نظاره نشسته است. تابلویی که رویش نوشته شده است خانه پروین اعتصامی (۱۲۸۵-۱۳۲۰). اینجا مکانی است که پروین، زمان کودکی خود را در آنجا سپری کرده و قدمتش به اوایل دوره پهلوی اول باز می‌گردد.

این خانه زیبا و مجلل دو طبقه دارد که در محله ششگلان تبریز قرار دارد و حیاط بزرگ و باغچه‌های با صفایش، روزگاری، روزگاران پروین ادب ایران بود. این خانه دارای حیاطی وسیع و دلنواز در مساحتی به وسعت ۹۰۰ متر است که شاید همین فضای دلگشا و رمانتیک باشد که طبع شعر و ذوق هنری اختر چرخ ادب (پروین اعتصامی) را به سر ذوق آورده است. ساختمان خانه پروین اعتصامی شهر تبریز، معماری آجری مانند دارد و مجسمه‌ای از پروین، در ابتدای پله‌ها، مخاطبان را به انتظار می‌کشد. گویی که در این میان شاعر به میهمانانش می‌گوید که داخل شوید تا با هم از پله‌ها بالا رفته و به داخل ساختمان برویم.

در طبقه نخست خانه، دو اتاق و یک سالن با دو وردی شرقی و غربی، منظر خلوت و دلنشینی را تشکیل می‌دهد که بر روی دیوارهای آن، اشعار و تصاویر از اختر چرخ ادب مشاهده می‌کنیم که نمونه اش را در قطعه شعری که به دست خط پروین برای سنگ مزارش انتخاب شده است را می‌توانید مشاهده کنید. در طبقه بالا این خانه نیز سه اتاق که یکی از آنها به آب انبار قدیمی راه دارد مشاهده می‌شود و یک تنور پخت نان که اتفاقاً در جریان مرمت خانه در چند سال اخیر از دل خاک بیرون آمده است توجه همگان را به سوی خود جلب می‌کند.

این خانه نیز به مانند بسیاری از خانه‌های قدیمی تبریز دارای زیر زمین بوده که در واقع برای شب نشینی‌های تابستانی از آن استفاده می‌شد و معمولاً هم از حوضی بزرگ هشت ضلعی، آبی در آنجا جریان داشته تا هوای محیط را مطبوع نماید. در حال حاضر خانه یک هزار و سیصد متری پروین اعتصامی، چند سالی است که محل عرضه و فروش آثار صنایع دستی و ادبی استان آذربایجان شرقی است و مخاطبان زیادی را به خود تجربه کرده است.

آنچه که اکنون توجه بسیاری از گردشگران تور تبریز را در بازدید از خانه پروین اعتصامی به خود جلب می‌کند، آجر کاری زیبا و شیک و ساده بنا است که امروزه در خانه‌های مدرن عصر مدرن، جایگاهی ندارند. پنجره‌های چوبی این خانه قدیمی تبریز، یادآور ارسی ها و پنجره‌های چوبی در خانه‌های قدیمی و تاریخی محله مقصودیه تبریز است که بازدید از ان را نیز به مخاطبان این خانه توصیه می‌کنیم. اگر این روزها راهی سفر به شهر اولین‌ها شدید، پیشنهاد می‌کنیم برای اقامت خود از هتل‌های پیشنهادی علاءالدین تراول همچون هتل گسترش تبریز و هتل بین المللی شهریار برای اقامت خود بهره‌مند گردید تا بهترین‌ها از آن شما شود.

\"خانه‌های

 

خانه شهریار

خانه موزه استاد شهریار در محله مقصودیه که یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تبریز است، قرار دارد. محله مقصودیه در خیابان ارتش جنوبی واقع شده است. خانه فعلی سومین منزلگاه استاد شهریار بود که در سال ۱۳۴۷ آن را خریداری کرده بود. وی بیست سال آخر زندگی اش را در این خانه سپری کرد و اشعار بسیاری را در این خانه سرود.

خانه استاد شهریار در سال‌های دهه ۱۳۳۰ ساخته شده بود و قدمت آن به دوره پهلوی دوم می‌رسد. زیربنای این خانه ۲۵۰ متر مربع و مساحتش ۲۴۱ متر است. این خانه در دوطبقه ساخته شده و دارای زیرزمین است. در سال ۱۳۶۷ پس از درگذشت استاد شهریار شهرداری تبریز خانه استاد شهریار را خریداری کرد و هم اکنون نیز اداره خانه را به عهده دارد. در سال ۱۳۸۶ خانه استاد شهریار به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شد. خانواده استاد با همکاری و اهدای اشیا و وسایل استاد این خانه را به موزه استاد شهریار تبدیل کردند و از آن زمان تا به امروز این خانه به روی بازدیدکنندگان باز است. موزه خانه استاد شهریار در سال ۱۳۷۰ افتتاح گردید و در فراخوانی از مردم دعوت شد تا هر سند و مدرکی از استاد شهریار دارند، در اختیار موزه قرار دهند.

خانه استاد شهریار در ورودی درب بیرونی دارای حیاط کوچکی است که یک حوض، درختان و باغچه‌های گل و مجسمه استاد شهریار در آن قرار دارند. خانه دارای دو طبقه و یک زیرزمین است. در خانه استاد شهریار چهار اتاق وجود دارد که آثار استاد در آنها به نمایش گذاشته شده‌اند. از طریق چند پله به اتاق بالایی راهی وجود دارد که در اولین اتاق آن مبلمان، وسایل دکوری قدیمی، دکور دیواری و عکس‌های استا وجود دارند و ورود به آنها ممنوع است. اتاق دیگر آشپزخانه استاد است که یخچال و لوازم آشپزخانه استاد در آن وجود دارند و ورود به این اتاق آزاد است. در اتاق سوم دورتادور دیوارها عکس‌ها، یابودها و عکس‌های استاد نصب شده‌اند. آخرین اتاق مربوط به اتاق پذیرایی استاد است و لوازم منزل و پذیرایی و بستر و لباس‌های استاد وجود دارند. ورود به این اتاق نیز ممنوع است و بازدیدکنندگان از جلوی در آن را تماشا می‌کنند.

زیرزمین خانه استاد شهریار دیوارها و سقف آجری و سه اتاق دارد. در یکی از این اتاق‌ها عکس‌های استاد با بزرگان وجود دارند. اتاق دیگر به شکل استراحتگاهی است که برای مهمانانی که می. آیند در نظر گرفته شده است. حوضی شش ضلعی با چند تخت در این اتاق برای استراحت مهمانان وجود دارند. یک اتاق هم به عنوان بخش سمعی- بصری در نظر گرفته شده است.

بیش از ۵۰۰ قطعه باارزش از اشیا و وسایل استاد شهریار شامل دستخط، یادبودها، کتاب، هدیه‌های داخلی و خارجی، لوازم زندگی استاد، عکس‌ها، اسناد قدیمی، وسیله‌های شخصی استاد مانند لباس‌ها، لوازم التحریر، بستر استراحت، رختخواب، اتاق پذیرایی منزل استاد، لوح‌های تقدیر، تندیس‌های وی و … در خانه استاد شهریار به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین، آثار خط نستعلیق و سه تار معروف استاد نیز در این خانه موزه به نمایش گذاشته شده است.

\"خانه‌های

 

خانه ختایی

ختایی‌ها خانواده‌ای ثروتمند و جزو بازرگانان تبریز بودند که طی انقلاب مشروطه با توجه به نفوذ بالایی که داشتند موقعیت خود را حفظ کردند. اما عاقبت در خانه خود در روز اول محرم قتل عام شدند.

در خیابان ارتش جنوبی در کوچه‌های تودرتو در محله صدر، می.توان خانه باشکوهی دید که نماد مقاومت است. این خانه با ۷۰۰ متر وسعت در بن بست ختایی واقع شده است. درب کوچک چوبی خانه نمایی از قدیمی بودن را به تصویر می‌کشد. هنگام ورود به حیاط، حوض آب کوچک خودنمایی می‌کند. بنای ساختمان از آجرهای چهارگوشه با رنگ شتری ساخته شده که اصالت و قدمت این ساختمان که در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی آثار میراث فرهنگی رسیده نشان می‌دهد.

با گذر از حیاط خانه به فضای داخل خانه می‌رسید. خانه دو طبقه با سبک معماری قجری، وجود تالارهای بزرگ برای پذیرایی و نشیمن کوچک در میان خانه، صمیمیت و احترام میزبان را نشان می‌دهد. راه پله‌ای که فاصله بین نشیمن به طبقه دوم است، با تالار طاق‌ها و گچ بری‌های قرینه دیده می‌شود.

وجود ستون‌های بلند و انعکاس آنها در حوض آب، چهره مقاومتی را از تاریخ این خانه نشان می‌دهد. پنجره‌های ارسی با نمای قاجاری، صحنه زیبا و چشم نوازی را به بیننده نمایش می‌دهد. نکته جالب وجود زیرزمین خانه است که دارای چندین اتاق شامل آب انبار، انباری، تنور خانه و دهلیز کوچکی است. در داخل دهلیز حوض آبی وجود دارد که نشیمن بانوان خانه محسوب شده است.

قدمت خانه ختایی در تبریز به دوره صفویه تا اواخر قاجاریه می‌رسد. بعد از کشتار اهالی خانه، نام و نشان ختایی. ها محو شد. اما به دلیل علاقه مردم تبریز به تاریخ این شهر، خانه ختایی دوباره شناسایی و توسط خانواده ایشان خریداری شد. این خانه با کمک میراث فرهنگی استان با رعایت و حفظ اصول معماری قجری بازسازی و مرمت شده است. خانه ختایی در سال ۱۳۸۹ توسط شهرداری خریداری و به سازمان فرهنگی هنری شهر تبریز تحویل داده شد و به خانه هنرمندان تبریز مبدل گشت.

\"خانه‌های

 

خانه امیرنظام گروسی

یک خانه باصفا و در عین حال قدیمی است که در بافت تاریخی شهر تبریز و در محله ششگلان این شهر قرار گرفته است. این خانه در گذشته محل سکونت افراد مهمی بوده است و تصمیمات بسیار مهمی در آن گرفته شده است؛ اما اکنون به یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز تبدیل شده است و داستان‌های زیادی از تاریخ این شهر در دوره‌های مختلف را بازگو می‌کند. این مکان در گذشته خانه امیرنظام گروسی نام داشت و اکنون به موزه قاجار تبریز شهرت پیدا کرده است.

موزه قاجار در دوران قاجاریه و در زمانی که ناصرالدین شاه بر ایران حکمرانی می‌کرد، در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع ساخته شده است. این خانه توسط امیرنظام گروسی ساخته شده است. تا زمانی که امیرنظام زنده بود، خودش در این خانه سکونت داشت و پس از مرگش نیز وارثانش این مکان را برای سکونت انتخاب کردند.

تا پیش از سال ۱۳۷۰، امکان بازدید از این خانه تاریخی برای مردم امکان‌پذیر نبود؛ تا اینکه در این سال، میراث فرهنگی این بنا را خریداری کرد. پس از خریداری خانه امیرنظام گروسی توسط میراث فرهنگی و بازسازی بنا در سال ۱۳۸۰، سرانجام امکان بازدید برای عموم مردم فراهم شد.

امیرنظام گروسی یکی از مهم‌ترین اشخاص در زمان سلطنت ناصرالدین شاه بوده است و جزو معدود دولت‌مردانی بوده که به فکر مشکلات مردم بوده است. این مرد از ابتدا رفع مشکلات مردم و کمک به قشر ضعیف جامعه را سرلوحه کار خود قرار داد و همین موضوع باعث شد که محبوبیت بالایی در بین مردمان آن زمان داشته باشد.

در همین راستا اقدامات بسیار زیادی انجام داده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به نقش اساسی در نهضت تنباکو، آوردن دستگاه ضرب سکه به ایران و برنامه‌ریزی برای عبور در دوران قحطی اشاره کنیم. وجود چنین اشخاصی در زمانی که تمام سیاست‌مداران فاسد و نالایق بودند، کمک بسیار زیادی به وضعیت کشور و قشر ضعیف جامعه می‌کرد. امیرنظام گروسی سرانجام در سال‌های آخر عمرش به شهر کرمان تبعید شد و در سال ۱۳۱۷ جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در بازدید از خانه‌های تاریخی، توجه به معماری آن است. خانه قاجار در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع قرار گرفته است که از این مقدار، تقریباً ۱۵۰۰ متر آن مربوط به زیربنای سازه است. این خانه از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است و در قسمت‌های مختلف آن می‌توانید نشانه‌های بارز معماری اصیل ایرانی را مشاهده کنید. سبک معماری که امروزه دیگر در هیچ ساختمانی دیده نمی‌شود.

با وارد شدن به حیات عمارت، احتمالاً اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب می‌کند، جوی آبی است که تا ساختمان امتداد پیدا کرده است. در حیات موزه قاجار یک جوی آب زیبا قرار گرفته است که اطراف آن را گل‌های زیبا احاطه کرده‌اند. همچنین باید بدانید که در میانه مسیر به یک حوض مستطیلی فوق‌العاده جذاب متصل می‌شود که زیبایی این محوطه را چندین برابر کرده است.

وجود باغچه‌های خاص که به وسیله گل‌ها و چمن‌ها تزئین شده‌اند نیز از دیگر فاکتورهایی است که زیبایی حیاط خانه قاجار را چندین برابر کرده‌اند. مجسمه امیرنظام گروسی و نیمکت‌های چوبی زیبا را نیز به فاکتورهای زیبایی این مجموعه اضافه کرد.

در انتهای حیاط، عمارت اصلی قرار گرفته است که با طراحی خاص خود جلب توجه می‌کند. در طراحی این عمارت از ۱۶ ستون سفید رنگ استفاده شده است که جذابیت بالایی دارند. استفاده از پنجره‌های زیبا، هنر گچ‌بری، پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی و آینه‌کاری در قسمت‌های مختلف عمارت، زیبایی این بنا را چندین برابر کرده است.

چهار پلکان در جلوی این عمارت قرار دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان خود را به طبقه اول این مجموعه رساند. در این طبقه ۹ اتاق کوچک و بزرگ با طراحی و دکوراسیون متفاوت وجود دارد که هر کدام چهره جدیدی از موزه قاجار را به شما نشان می‌دهند. چندین تالار بزرگ نیز در کنار این ۹ اتاق وجود دارد. همه این اتاق‌ها و تالارها، با هنر گچ‌بری و آینه‌کاری زیبایی وصف‌ناپذیری را بدست آورده‌اند.

موزه قاجار بخش‌های متفاوتی دارد و هر بخش تالار مخصوص خود را دارد. به عنوان مثال در تالار موسیقی می‌توانید آلات مجموعه بی‌نظیری از آلات موسیقی را مشاهده کنید و در تالار سکه نیز می‌توانید مجموعه با ارزشی از سکه‌های دوران مختلف را مشاهده کنید. اما جذاب‌ترین تالار این مجموعه، جایی است که می‌توان تصاویر گرفته شده با اولین دوربینی که وارد ایران شده است را مشاهده کرد.

موزه قاجار تنها در طبقه اول این عمارت نیست و زیرزمین این خانه را نیز به خود اختصاص داده است. این قسمت که یکی از زیباترین بخش‌های خانه قاجار است، تالارهایی مانند تالار اسلحه و سنگ را در خود جای داده است. در زیرزمین این مجموعه همچنین می‌توانید مجسمه افراد سرشناس قاجار را مشاهده کنید از جمله برجسته‌ترین آن‌ها باید به امیرکبیر، امیرنظام گروسی، امیرنظام زنگنه و قائم مقام فراهانی اشاره کرد.

 

گزارش از اسرا درویشی

انتهای پیام/

کد خبر 1402010742189

برچسب‌ها