پویش «سین هشتم» در خوزستان آغاز شد

پویش «سین هشتم» ویژه دانش‌آموزان سراسر کشور به میزبانی آموزش‌وپرورش خوزستان آغاز شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، در فراخوان این پویش آمده است: نوروز، بهار طبیعت به عنوان یک آیین ملی و باستانی و ماه مبارک رمضان (بهار قرآن) به عنوان بزرگترین رویداد معنوی و مذهبی نقش بسزایی در ساختار تربیتی دانش‌آموزان دارد و هم‌زمانی این دو آیین، ضرورت آمیختگی فرهنگ ملی و آیین‌های مذهبی را نمایان می‌سازد.

از ضرورت و اهداف طرح «پویش سین هشتم» می‌توان به آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با مناسبت‌ها و آیین‌های ملی و مذهبی (نوروز و رمضان) و گرامی‌داشت آن‌ها، آشنایی با اماکن مقدس، آثار تاریخی و باستانی، مراکز علمی، سیاحتی و تفریحی و دیگر مکان‌هایی که می‌توان به عنوان جاذبه‌های سفر از آن‌ها نام برد؛ همچنین بالا بردن میزان شناخت دانش‌آموزان با فرهنگ، زبان و گویش‌های محلی سایر استان‌ها اشاره کرد.

همچنین ایجاد زمینه‌های لازم برای شناسایی و معرفی نقاط و جاذبه‌های گردشگری کشور و تقویت هویت ملی و مذهبی دانش‌آموزان مخاطب پویش ملی سین هشتم (سفر‌ها و سفره‌ها)، از دیگر اهداف طرح است.

همه دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم می‌توانند در این طرح مشارکت کنند.

شیوه و ضوابط اجرای پویش به‌صورت فردی و خانوادگی است و همه دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از ابزار‌های تولید محتوا در شیوه‌نامه، به معرفی سنت‌ها و مراسم بومی در بزرگداشت عید باستانی نوروز و ماه مبارک رمضان بپردازند. رعایت شئونات اسلامی در ارسال آثار ضروری است. 

قالب ارسال آثار شامل لب‌خوانی خانوادگی قطعه جدید اسماء الحسنی در قالب ویدئو، نقاشی خانوادگی روی تخم‌مرغ در قالب عکس، سفره سحر و افطار در منزل یا مسجد در قالب عکس، سفره هفت‌سین در قالب عکس، تهیه فیلم از مراسم احیای شب‌های مبارک قدر در قالب ویدئوکست، تولید برنامه رادیویی پنج دقیقه‌ای ویژه کانون‌های فرهنگی تربیتی با موضوع معرفی مراکز تاریخی و دیدنی، معرفی سوغاتی شهر، آداب و رسوم، آوا‌ها و نوا‌های محلی و ... در قالب پادکست، خاطره نویسی، دل‌نوشته و سفرنامه نویسی در قالب word و pdf، سفر‌های نوروزی در قالب ویدئوکست و عکس و ساخت نماهنگ است.

ضوابط ارسال آثار شامل فایل عکس با فرمت jpg، واضح و بیانگر جامع موضوع مورد نظر باشد. سفرنامه نویسی و خاطره‌نویسی باید جامع و حداکثر در دو صفحه به صورت فایل word و pdf ارائه شود. کلیپ‌های موردنظر حداکثر در ۲دو دقیقه ارائه شوند (به جز بخش لب‌خوانی اسماء‌الحسنی که باید براساس زمان قطعه صوتی پیوستی، ویدیوی سه دقیقه‌ای تهیه شود.

زمان ارسال آثار به دبیرخانه کشوری از ۵ تا ۱۱ فروردین‌ماه 1402 و زمان داوری آثار از هفته دوم اردیبهشت تا نیمه اول خردادماه آینده و زمان اعلام نتایج هفته آخر خرداد است. مجری طرح در سطح استان‌ها، معاونان پرورشی و فرهنگی، در سطح مناطق و شهرستان‌ها، معاونان پرورشی و تربیت‌بدنی هستند.

نحوه ارسال و دریافت آثار: مراحل ارسال و دریافت آثار به صورت مجازی و در بستر شبکه شاد انجام خواهد شد.

ضروری است دانش‌آموزان برای شرکت در پویش، به همراه آثار، مشخصات کامل خود را از قبیل نام و نام خانوادگی، نام آموزشگاه، نام کانون فرهنگی‌تربیتی، پایه تحصیلی، دوره تحصیلی، نام استان، ناحیه/شهرستان و شماره همراه خود را به رابط استان خود ارسال کنند.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر به شناسه senehashtom@ در شبکه شاد مراجعه کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020107478189

برچسب‌ها