گردشگری رمضان ظرفیت مغفول مانده

ایران اسلامی با داشتن آداب و رسوم مختلف در ماه مبارک رمضان و همچنین ظرفیت‌های عظیمی همچون اماكن مقدس در زمینه گردشگری رمضان، ظرفیتی مغفول مانده است.

نوروز، عشق، زیبایی، مهربانی، محبت، شادابی، نشاط، لطافت، تغییر و دگرگونی در عالم را به همراه دارد. 

در بهار، طبیعت لباسی نو به تن می‌کند، درختان و گیاهان زنده می‌شوند که با این تحول در عالم، انسان می‌تواند درس بیداری دل بیاموزد و به یاد روز رستاخیز و زنده شدن مردگان، عبرت آموزی داشته باشد. 

در روایتی، نبی مکرم اسلام، حضرت محمد (ص) می‌فرمایند: آن کسی که با تغییرات و تحولات دنیا از وضعی به وضع دیگر آگاه و بیدار نشود از غافل‌ترین مردمان است. با این دگرگونی در بهار، صاحبان خرد و اندیشه به تدبر و تفکر با یقین در عالم به عبودیت الهی و سلوک الی الله می‌پردازند. 

تقارن ماه مبارک رمضان و فصل بهار، فصل رویش و نو شدن، فرصت بسیار مناسبی است که انسان با استفاده از عطر بهاری، خود را با عطر قرآن کریم معطر کند و از فضای معنوی و قرآنی رمضان بهره ببرد و به‌سوی سعادت و عبودیت که هدف از خلقت است «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» به مقام بندگی کامل برسد و رستگار شود. 

امام محمد باقر (ع) فرمودند: برای هر چیزی بهاری است، و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است، «لکل شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان» 

یکی از آداب مهم اسلامی در عید نوروز باستانی سفر و گردشگری است که قرآن کریم کتابی جامع و فراگیر که به عنوان منبع بنیادی و اساسی در فهم و دست‌یابی به احکام شرعی، سخن نخستین را می‌زند، در چندین آیه به گردشگری و اهمیت آن اشاره کرده است. 

در آیه ۱۳۷ سوره آل عمران خداوند متعال می‌فرمایند: قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُواْ فِی الأَرْضِ فَانْظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذَّبِینَ
پیش از شما، سنّت‌هایی وجود داشت؛ (و هر قوم، طبق اعمال و صفات خود، سرنوشت‌هایی داشتند؛ که شما نیز، همانند آن را دارید.) پس در روی زمین، گردش کنید و ببینید سرانجام تکذیب‌کنندگان (آیات خدا) چگونه بود؟! 

در واقع خداوند متعال با دستور به سفر و تدبر و تعقل در سنت‌های گذشتگان با گردش و سیاحت در زمین می‌خواهد انسان حاضر با گذشته خود پیوند ایجاد کند و با شناخت آداب و رسوم، فرهنگ و عقاید، پیروزی و شکست، درس عبرت آموزی داشته باشد. و تاکید می‌کند این شناخت و آگاهی با گردشگری و سفر در زمین صورت گیرد. 

در حقیقت مطالعه در تاریخ ما را به حوادث و رخدادها آشنا می‌کند اما وقتی سرگذشت پیرامون گذشتگان را از قبیل بناهای شگفت‌انگیز همانند اهرام مصر، برج بابل، کاخ‌های کسری، صور و نقوش، سکه‌های قدیمی وتپه‌های باستانی و تاریخی و دیگر آثار باقیمانده قدیمی از نزدیک با چشم دیده شود، پی به عظمت الهی برده می‌شود و انسان با درک و تامل بیشتری به سرگذشت و آینده خویش می‌نگرد. 

یکی از موضوعاتی که در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان باید مورد توجه قرار گیرد گردشگری و جذب توریسم مسلمان در ماه مبارک رمضان است. 

برخی از کشورهای مسلمان من جمله مالزی، مصر، ترکیه و امارات از فرصت ماه مبارک رمضان استفاده می‌کنند؛ در زمینه گردشگری در رمضان برنامه‌های جذاب و شادی را برگزار می‌نمایند، که در این بین کشورشان به مقصدی برای گردشگری وتوریسم مسلمان تبدیل شده تا جایی که از این راه اقتصاد کشورشان را به تحرک و پویایی رسانده‌اند. 

به عنوان نمونه در دبی جشنواره بزرگ رمضان برگزار می‌شود، روزه‌داران، گردشگران و مردم محلی از دور و نزدیک گرد هم می‌آیند و از فرصت افطار تا سحر با برنامه‌های متنوع، هیجان انگیز، در حوزه گردشگری حلال به جذب مخاطبین می‌پردازند؛ علاوه بر برنامه‌های شاد و تفریحی با برگزاری نماز جماعت در مسجد و سخنرانی، حکایت‌های دینی، اخلاقی و فرهنگی و داستان‌های آموزنده بیان می‌شود. 

به عقیده کارشناسان ایران اسلامی در ماه رمضان ظرفیت زیادی برای جذب گردشگر دارد که از این طریق به رونق اشتغال و درآمد منتهی خواهد شد. 

برخی‌ها اذعان می‌دارند گردشگری درکشور ایران اسلامی در ماه مبارک کم رونق می‌شود، در حالی که اگر درست برنامه ریزی شود، می‌توان از ظرفیت ماه رمضان برای توسعه گردشگری بهره گرفته شود. 

ماه رمضان در فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و آیین‌های این ماه مبارک علاوه بر اینکه دارای اشتراکاتی بین تمام شهرهای کشور است، گاهی در برخی مناطق با اجرای آداب و رسوم خاص آن مناطق همراه است. 

در گذشته مردم ایران برای استقبال از ماه رمضان آداب و آیین بخصوصی داشتند؛ آدابی چون کلوخ اندازون، توپ در کردن، طبالی و سحر خوانی و بسیاری دیگر آداب و رسوم در گوشه و کنار که امروزه به دلیل اقتضائات زندگی شهری این آداب و رسوم در برخی مناطق کمرنگ شده یا از میان رفته است. 

این آیین‌ها و سنت‌های متعدد باعث شده که مناطق مختلف کشور برای جذب گردشگر رمضان مستعد باشند چرا که هر یک از این آیین‌ها دنیایی از آداب و رسوم با خود به همراه دارد که برای گردشگران جذاب و دیدنی است. 

ایران اسلامی با وجود تمدن چند هزار ساله، آثار و اماکن تاریخی و ظرفیت‌های عظیمی چون اماکن مقدس و مذهبی و جاذبه‌های طبیعی می‌تواند با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و با برنامه ریزی در برگزاری جشنواره‌ها و تبلیغات و ایجاد تورهای ترکیبی و مسابقات بین المللی ورزشی و قرآنی، گردشگری در رمضان را رونق ببخشد و همانند دیگر کشورهای مسلمان با جذب توریسم مذهبی به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی، پیوند فرهنگ‌ها و فرآهم نمودن زمینه مناسبات و تعامل با دیگر ملت‌ها گام‌های موثری بردارد. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020108684671

برچسب‌ها