وجود ۹۱ آثار تاریخی در شهرستان رزن/ در بافت‌های تاریخی نیازمند اعتبار هستیم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در دیدار با فرماندار شهرستان رزن گفت: تاکید دولت سیزدهم و وزیر میراث‌فرهنگی بر مباحث زیرساختی، گردشگری و تفریحی است و وجود ۹۱ آثار تاریخی در شهرستان رزن مایه مباهات است.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، محسن معصوم علیزاده، سه‌شنبه 8فروردین ماه در دیدار با فرماندار رزن افزود: اگر شهرستانی تمایل به ایجاد فضای گردشگری و تفریحی داشته باشد، با تخصیص اعتبار، آن شهرستان را کمک خواهیم کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به آثار باستانی اضافه کرد: در بافت‌های تاریخی ما نیازمند اعتبار هستیم و کمبود اعتبار، کشوری است و نمونه بارز آثار تاریخی، آثار تاریخی هگمتانه می‌باشد که به دلیل کمبود اعتبار، کشف آثار تاریخی همچنان به تعویق افتاده است.

علیزاده مهم‌ترین رکن در کشف آثار تاریخی را نگهداری و مرمت آثار دانست و تصریح کرد: به عقیده عده‌ای اگر آثار تاریخی زیر خاک بماند بهتر می‌باشد زیرا نگهداری آن دشوار است‌، اما مجموعه میراث فرهنگی تمام تلاش و توان خود را برای مرمت آثار می‌گذارد.

او با اشاره به صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: در بحث صنایع‌دستی قصد ایجاد کارگاه آموزشی را داریم تا بتوانیم در این حوزه مثمر ثمر باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: درحال حاضر ما از ایجاد پروژه‌های تفریحی_گردشگری حمایت می‌کنیم و رزن، با توجه به اینکه دروازه ورودی غرب کشور است، قابلیت ایجاد چنین پروژه‌هایی را دارد و مجموعه ما پای کار است.

علیزاده افزود: ما از لحاظ تسهیلات مشکلی نداریم و از سرمایه‌گذاران استقبال می‌کنیم.

 

فرماندار شهرستان رزن ضمن عرض تبریک سال نو و حلول ماه مبارک رمضان گفت: اگر کل اعتبارات کشور را در حوزه میراث فرهنگی هزینه کنند باز هم کم است.

علی اصغر غفاری آثار افزود: حمام تاریخی دمق می‌تواند بهترین مکان برای ایجاد فضای گردشگری و تاریخی باشد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رزن نیز با بیان اینکه در حوزه میراث‌فرهنگی در شهرستان رزن ۹۱ آثار تاریخی داریم گفت: ۵۳ آثار تاریخی این شهرستان به ثبت ملی رسیده و ۳۸ آثار در نوبت ثبت است.

شهروز کهیایی افزود: مرمت و ساماندهی امام زاده هود از اقدامات نوپا بوده که در حال حاضر نیازمند اعتبار است؛ حمام دمق، مسجد بابانظر، خانه یگانه و مراسم معنوی قربانگاه در روستای خورونده به ثبت ملی رسیده است.

او ثبت رازیانه را دغدغه اصلی شهرستان بیان کرد و ادامه داد: رزن قطب تولید رازیانه است، در واقع ۹۵ درصد تولید رازیانه به رزن اختصاص دارد. برای رازیانه رویداد تعریف شده تا با همت مجموعه میراث‌فرهنگی و جهاد کشاورزی در زمان برداشت این محصول، جشنی برای ثبت رازیانه گرفته شود که به تنهایی عامل جذب گردشگر است.

او خاطرنشان کرد: در سال ۸۹ حمام دمق برای مرمت و مراقبت به میراث فرهنگی واگذار شد؛ این حمام ظرفیت خوبی برای ایجاد یک سفره خانه را دارد تا فضا برای جذب گردشگر فراهم شود.

کهیایی با عنوان اینکه خانه یگانه تنها خانه قدیمی رزن است اظهار کرد: ثبت خانه یگانه، از جمله برنامه‌ها است که نیازمند اعتبار بوده، ما قصد داریم این خانه را که به دوره قاجار و پهلوی برمی‌‌گردد به موزه مردم شناسی تبدیل کنیم.

او گفت: تنها هتل رزن و مجتمع گردشگری روستای عین آباد و مجتمع خدمات بین راهی روستای جامیشلو از جمله پروژه‌های نیازمند به اعتبار است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020108889385

برچسب‌ها