بازدید بیش از ۱۶ هزار مسافر نوروزی از بنا‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی کلات خراسان رضوی

فرماندار و رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان کلات گفت: ۱۶هزار و ۶۸۰ نفر مسافر و گردشگر از ۲۵ اسفند‌ماه سال گذشته تا پایان روز ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، از بنا‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی شهرستان کلات بازدید کردند.

‌به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، علی صلاحی با اعلام این خبر گفت: بازدید این تعداد مسافر و گردشگر نوروزی امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است که از مهم‌ترین دلایل این رشد می‌توان به معرفی بهتر شهرستان، توسعه و بهتر شدن زیرساخت‌ها و ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سطح شهرستان و افزایش واحدهای اقامتی اشاره کرد.

فرماندار و رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان کلات ادامه داد: بازدید از مجموعه تاریخی عمارت خورشید، موزه مردم‌شناسی کلات، مسجد جامع شهر کلات، بند نادری، کتیبه نادری، برج ارغوان‌شاه و جاذبه‌های طبیعی شامل آبشارهای قره‌سو، ارتکند، آبگرم و روستاهای گردشگری بابارمضان، ایدلیک، چرم کهنه و سینی کهنه در این ایام بیشترین بازدیدکننده را داشته است.

صلاحی گفت: همزمان با آغاز سال جدید تمامی دستگاه‌های عضو ستاد با آمادگی کامل فعالیت خود را برای خدمت‌رسانی به گردشگران نوروزی آغاز و خوشبختانه با وجود افرایش گردشگران ورودی به شهرستان نسبت به سال گذشته هیچ‌گونه حادثه‌ای را در سطح محورهای اصلی و فرعی شهرستان شاهد نبودیم.

او تصریح کرد: برپایی جشن نوروزگاه یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های روز‌های ابتدایی تعطیلات نوروزی در این شهرستان بود که در محل اقامتگاه بومگردی عمو نعمت در حاشیه محور اصلی کلات به مشهد برگزار شد.

فرماندار و رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان کلات با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های شهرستان کلات صنایع‌دستی است، افزود: مهم‌ترین رشته‌های صنایع‌دستی عبارتند از گلیم اقداش، ابریشم بافی زاوین، البسه محلی، نواربافی و جاجیم بافی که با برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات کلات در آرامگاه فردوسی مشهد، عمارت خورشید، روستای چهار راه و فروشگاه‌های سطح شهر کلات و لایین که علاوه بر معرفی این داشته‌ها به گردشگران فروش این غرفه‌ها نیز حدود ۲۲۰ میلیون تومان در ایام نووز بوده است.

همچنین شعبانعلی فرهمند مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کلات گفت: این شهرستان دارای ۱۱۷ اثر تاریخی شناسایی شده است که ۶۸ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

او با باین این‌که کلات دارای سه منطقه نمونه گردشگری شامل منطقه نمونه گردشگری قره‌سو، منطقه نمونه گردشگری ارتکند و منطقه نمونه گردشگری شهر کلات است، افزود: سه روستای هدف گردشگری بابارمضان، آبگرم، ایدلیک  و روستاهای دارای جاذبه‌های طبیعی حمام قلعه، سینی‌کهنه، چرم کهنه، ارچنگان، چهار راه و به خصوص سدهای زاوین، چهچهه و قره تیکان که هر یک به تنهایی می‌تواند سالانه تعداد زیادی گردشگر را جذب و اقصاد و اشتغال شهرستان را متحول کند.

فرهمند تصریح کرد: برنامه‌ریزی انجام شده در سطح شهرستان و با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر در این حوزه و از سویی نزدیکی به شهر مشهد و حضور میلیونی زائران بتوانیم به قطب گردشگری استان تبدیل کنیم و در همین راستا سند تحول حوزه گردشگری شهرستان در دست اقدام است.

این شهرستان ۳۶ هزار نفری در ۱۴۵کیلومتری  مشهد مقدس قرار دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020115770124

برچسب‌ها