میزبانی 48 هزار مسافر در ارگ قدیم بم در ایام نوروز

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم با اشاره به اینکه ارگ قدیم بم در ایام نوروز میزبان 48 هزار مسافر نوروزی بود، گفت: امسال نسبت به سال گذشته اقدامات تاثیرگذاری در پایگاه میراث جهانی بم انجام شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، محسن قاسمی ضمن قدردانی از اعضای اجرایی خدمات سفر و همراهی مردم و مسئولان این شهرستان در میزبانی از مسافران نوروزی اظهار کرد: ارگ تاریخی بم در ایام‌ تعطیلات نوروزی میزبان قریب به 48 هزار نفر مسافر نوروزی بود و قنوات بم، نخلستان‌ها و سایر بناهای تاریخی موجود در منظر فرهنگی نیز 15 هزار بازدیدکننده را به خود اختصاص دادند.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم افزود: همزمانی بهار طبیعت با بهار قرآن شرایط متفاوتی را برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی ارگ تاریخی بم رقم زد و پایگاه میراث جهانی بم با تغییر در ارائه نوع خدمات و تسهیلات لازم شرایط مناسبی را در بحث پذيرش و میزبانی مسافران نوروزی و گردشگران ایجاد کرد.

او با بیان اینکه گردشگری محور اصلی توسعه شهرستان بم محسوب می‌شود، تاکید کرد: عید نوروز فرصت مناسبی برای تقویت این محور است و خوشبختانه با فعالیت‌های انجام شده در ایام نوروز توانستیم با جذب تعداد بالای گردشگر به سوی ارگ تاریخی بم و منظر فرهنگی آن جزو پایگاه‌های برتر کشور شناخته شویم.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم به فعالیت‌های انجام شده طی ایام نوروز در ارگ تاریخی و محوطه اطراف این بنای تاریخی اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی موزه یافته‌های باستان‌شناسی بم در اصطبل حکومتی ارگ تاریخی، اجرای برنامه شاهنامه‌خوانی در تکیه ارگ قدیم و برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی، محصولات فرهنگی و همچنین عکاس‌خانه و شربت‌خانه در داخل این بنای تاریخی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای نوروز سال جدید بود که اجرا شد.

او به اجرای موسیقی سنتی و نواحی و همچنین رادیو ارگ برای ایجاد شور و نشاط بیشتر در بین مسافران و گردشگران در محل ارگ تاریخی بم اشاره کرد و گفت: استقرار راهنمایان گردشگری در این بنای تاریخی و سایر آثار تاریخی شهر بم با همکاری دانشکده گردشگری، اجرای تور رایگان بم‌گردی و برنامه‌های مفرح با حضور حاجی فیروز و عمو نوروز و اهدای کتاب به گردشگران در ایام نوروز ۱۴۰۲ جزو برنامه‌های تدارک دیده بود که به بهترین شکل ممکن انجام شد.

قاسمی بیان کرد: اجرای سفره هفت‌سین، استقرار سیاه چادر عشایری و طبخ غذاهای سنتی در جوار ارگ تاریخی بم و برگزاری برنامه خشت به خشت ویژه کودکان و نوجوانان در ارگ تاریخی برای آشنایی بیشتر آن‌ها با روند تولید خشت خام از دیگر برنامه‌های نوروز سال جدید بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم با بیان اینکه برای نخستین‌بار تور ویژه کودکان برای بازدید از بناهای تاریخی بم در نظر گرفته شد، بیان کرد: پذیرایی در لحظه افطار و برگزاری نماز جماعت در محوطه اطراف ارگ تاریخی از دیگر برنامه‌های پایگاه میراث جهانی بم طی ایام نوروز 1402 بود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020117459931

برچسب‌ها