۳۶ درصد مسافران نوروزی بردسکن خراسان رضوی از جاذبه‌های مذهبی و تاریخی بازدید کردند

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بردسکن گفت: میانگین ورودی مسافران نوروزی از چهار محور مواصلاتی به بردسکن ۳۰ هزار نفر مسافر بوده که ۳۶ درصد مسافران از جاذبه‌های گردشگری مذهبی و تاریخی شهرستان بازدید داشتند.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حسین علیزاده با اعلام این خبر گفت: هم‌زمان با ایام نوروز پذیرای ۳۰ هزار مسافر و گردشگر بودیم که حدود ۱۱ هزار نفر آن‌ها فقط از اماکن تاریخی و مذهبی بازدید داشتند.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بردسکن با بیان این‌که از این ۱۱ هزار نفر حدود هشت هزار نفرشان از اماکن مذهبی و 3هزار و 600 نفر از اماکن تاریخی بازدید داشته‌اند، تصریح کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶ تا ۹ درصد افزایش داشته است.

علیزاده گفت: حدود ۲۹ کلاس، مجتمع و زائرسرا، پنج اقامتگاه‌های بوم‌گردی و چند هیئت مذهبی برای اسکان مسافران در حالت عادی و اضطراری پیش‌بینی شده بود.

او میانگین اقامت مسافران را بین یک تا ۲ روز اعلام کرد و افزود: بیشترین بازدیدها از امامزاده سید طاهر(ع) بردسکن و برج کشمر، مناره فیروزآباد و امامزاده هاشم(ع) انابد بوده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بردسکن اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های قبلی و آماده‌سازی جاذبه‌های گردشگری و مذهبی شهرستان، خدمات‌دهی به مسافران و زائران حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌تر و مناسب‌تر بوده است.

علیزاده تصریح کرد: با توجه به پیشینه تاریخی، فرهنگی و ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی، بردسکن جاذبه‌های گردشگری متنوعی در حوزه‌های مختلف تاریخی، طبیعی و مذهبی دارد که می‌تواند صنعت توریسم این منطقه را شکوفا کند.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بردسکن افزود: مناره فیروزآباد نخستین بنای تاریخی بردسکن به شماره ۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این بنای تاریخی دارای ۲ کتیبه در بالا و پایین به خط کوفی و متعلق به اواخر قرن هفتم هجری است.

علیزاده همچنین به برج علی‌آباد کشمر از توابع بردسکن اشاره کرد و افزود: این بنا در فاصله پنج کیلومتری شمالی جاده اصلی بردسکن به خلیل‌آباد در میان روستای کشمر واقع شده است.

او گفت: بنای رباط کبودان که قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد و  کفه نمکی بردسکن از دیگر جاذبه‌های زیبا و منحصر به فرد در خراسان رضوی است که در این مدت مورد بازدید گردشگران قرار گرفت.

علیزاده گفت: مقبره عبدل‌آباد، کاروانسرای کبودان و آب‌انبار سید باقر(ع) بردسکن از دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه بردسکن در حوزه گردشگری تاریخی است. در حوزه گردشگری طبیعی نیز جنگل‌های طاق جنوب روستای رکن‌آباد، عظیم‌آباد و قوژدآباد، آبشار سربرج، غارهای درونه و دهانه بیجورد از جمله جاذبه‌های متعدد در این حوزه است که در طول سال گردشگران خاص خود را دارد.

او در حوزه گردشگری مذهبی به امامزاده کدوغن(ع)، امامزاده سرنخواب(ع)، امامزاده هاشم(ع) انابد، امامزاده سید محمد شهرآباد(ع) و امامزاده رکن‌آباد(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از این اماکن مذهبی به دلیل  قرار گرفتن در موقعیت طبیعی جنبه طبیعت‌گردی نیز دارد.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بردسکن گفت: با توجه به غنای تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهرستان و از طرفی قرار گرفتن در تقاطع مواصلاتی و محل عبور و تردد مسافران بارگاه امام هشتم شیعیان، حضرت رضا(ع) از جنوب و جنوب غربی کشور و نیز مسافران عبوری از تهران، سبزوار به سمت شرق و جنوب شرقی می‌تواند منشا خیر باشد.

او در خصوص امامزاده سید طاهر حسینی(ع) و امامزاده سید هاشم(ع) که در ایام نوروز مورد بازدید مسافران و گردشگران بسیاری قرار گرفته‌اند، گفت: مزار سید میرزا طاهر حسینی(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) معروف به پیر کدوغن، در شهرستان بردسکن و در حاشیه جاده ترانزیتی محور بجستان، بردسکن، سبزوار، مشهد و کریدور اتصال شرق و جنوب کشور به شمال واقع شده و با توجه به موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد امروز به عنوان یک منطقه گردشگری و زیارتی در مسیر زائران آقا علی ابن موسی الرضا(ع) مطرح است.

 مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بردسکن، افزود: مزار سید هاشم(ع) از فرزندان امام موسی ابن جعفر(ع) در حاشیه جاده ترانزیتی بردسکن طبس واقع شده و اولین زیارتگاه ورودی خراسان رضوی است که در مسیر زائران حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) که از جنوب و مرکز کشور به مشهد مشرف می‌شوند، قرار دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020117770460

برچسب‌ها