مراسم کهن اُهو اُهو، شادباش مردم محلات در شادی اهل بیت برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات گفت: مراسم سنتی مذهبی اُهو اُهو که از دیر باز یکی از مناسک بومی و محلی شب نیمه ماه مبارک رمضان منطقه محلات بوده همزمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) درروستای خورهه شهرستان محلات اجرا شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مهدی لعل بار امروز 19 فروردین 1402 گفت: این  آئین کهن امسال نیز همچون سالهای گذشته در روستای خورهه شهرستان محلات برگزار شد. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات گفت: مراسم سنتی به عنوان یکی از آثار معنوی استان مرکزی در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده‌ است.

لعل‌بار افزود: در این مراسم کودکان و نوجوانان روستا در دسته‌های چند نفری به درب خانه اهالی رفته و یک ترانه عامیانه اجرا می‌کنند. آن‌ها کوچک‌ترین فرزند پسر خانواده را مورد خطاب قرار داده و ترانه را به نام او می‌خوانند و در انتها صاحب‌خانه مقداری آجیل، شیرینی، پول و یا چیزهای دیگر به آن‌ها می‌دهد. 

او ادامه داد: در این شب تمام خانواده‌ها منتظر هستند تا دسته‌های مختلف به درب خانه آن‌ها بروند. این مراسم حدود سه ساعت به طول می انجامد. به گفته اهالی، رسم است که پول‌های جمع شده از آیین اُهو اُهو به فقیرترین خانواده روستا داده می‌شود.

روستای خورهه، یکی از تاریخی‌ترین نقاط استان مرکزی است و قدمت سکونت در آن بر اساس شواهد یافت شده از محوطه در نزدیکی خورهه به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد.

همچنین یکی از معدود آثار معماری دوره اشکانی، در مرز‌های امروزی ایران با نام محوطه اشکانی خورهه که هم اکنون بقایای معماری آن از جمله دو ستون با سرستون‌های به سبک ایونیک برپاست، در این روستا قرار دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402011972648

برچسب‌ها