منابع پژوهشکده باستان‌شناسی در سامانه کتابخانه‌ای پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ثبت شد

تمامی منابع کتابخانه پژوهشکده باستان‌شناسی که شامل گزارش، کتاب‌های فارسی و لاتین و فایل گزارش‌هاست، وارد سامانه کتابخانه‌ای پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری شده و کاربران کتابخانه از طریق اینترنت، توانایی جستجو منابع این مرکز را دارند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، طوبی عبدی مسئول کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشکده باستان‌شناسی در تشریح فعالیت‌های این مرکز گفت: کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشکده باستان‌شناسی، به همت مرحوم مسعود آذرنوش، ریاست وقت پژوهشکده در بهمن‌ماه 1381 تاسیس شد.

او افزود: این کتابخانه با 225 عنوان کتاب اهدایی از سوی کتابخانه موزه ملی کار خود را آغاز کرد و از همان ابتدای تاسیس شروع به جمع‌آوری گزارش‌های باستان‌شناسی کرد.

عبدی از جمله اهداف این کتابخانه را ارائه خدمات اطلاع‌رسانی و تسهیل فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهش در خصوص باستان‌شناسی خواند و تصریح‌ کرد: این مرکز در راستای تحقق اهداف در امر گرد‌آوری، حفظ و نگهداری و اشاعه اطلاعات به طور اختصاصی در زمینه باستان‌شناسی فعالیت می‌کند.

مسئول کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشکده باستان‌شناسی خاطرنشان‌ کرد: همچنین این مرکز به‌منظور تسهیل روند اطلاع‌رسانی و رفع نیازهای اطلاعاتی استفاده‌کنندگان، اقدام به تهیه کتابخانه دیجیتال و اسکن منابع چاپ شده کرده است.

او اظهار کرد: هسته اصلی مرکز اسناد پژوهشکده باستان‌شناسی تا به امروز دارای 3‌ هزار و 245 جلد گزارش است که در سامانه اطلاعات مرکز اسناد ثبت شده است، همچنین تا نیمه اول آذرماه 1401، یک هزار و 141حلقه سی‌دی به پژوهشکده ارسال و با کد شناسایی و رده‌بندی مختص به خود در آرشیو کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشکده باستان‌شناسی ذخیره و نگهداری می‌شود.

مسئول کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشکده باستان‌شناسی افزود: تمامی منابع کتابخانه پژوهشکده که شامل گزارش، کتاب‌های فارسی و لاتین و فایل گزارش‌ها است، وارد سامانه کتابخانه‌ای پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری شده که کاربران کتابخانه از طریق اینترنت، توانایی جستجو منابع کتابخانه پژوهشکده باستان‌شناسی را دارند.

او در پایان تعداد کل فایل‌های پی‌دی‌اف ثبت شده در کتابخانه را یک هزار و 141 حلقه سی‌دی، کتب فارسی این مجموعه را یک‌هزار و 727 عنوان،  تعداد مجلات فارسی 400 جلد و کتب انگلیسی را 875 جلد عنوان کرد.

عبدی با بیان اینکه اکثر مراجعه‌کننده‌ها، در مکان کتابخانه مطالعه می‌کنند یا به صورت اینترنتی ( تلگرام و واتساپ) پی‌دی‌اف و ایمیل، مقالات و منابع در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد، افزود: تعداد کل رکوردهایی که در سامانه آذرسا تعریف شده (کتاب فارسی، کتاب لاتین، گزارش و دیداری شنیداری) هفت‌هزار و 917 مورد است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020122330951

برچسب‌ها