تردد میلیونی گردشگران نوروزی در ایلام بیانگر یک حرکت مثبت است

نماینده ولی‌‌فقیه در استان و امام‌‌جمعه ایلام گفت: بنا بر آمار اعلامی تردد بیش از 3میلیون گردشگر در استان طی ایام نوروز، بیانگر یک حرکت مثبت رو به جلو برای رونق توریسم و گردشگری بجز ایام اربعین است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل ازروابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام، حجت‌الاسلام والمسلمین اله‌نور کریمی‌تبار روز سه‌شنبه 22 فروردین‌ماه در دیدار نوروزی با مدیرکل و جمعی از کارکنان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: باید ظرفیت‌های غنی تاریخی و طبیعی استان ایلام به اقصی نقاط کشور معرفی شود تا همچون ایام اربعین روند حضور گردشگران در استان صعودی باشد.

او با بیان اینکه محرومیت و بیکاری با رونق گردشگری کاهش می‌یابد، افزود: اما باید صنعت گردشگری در مسیر بندگی خداوند و رعایت حدود الهی و اهتمام به پخش اذان و اقامه نماز جماعت در گردشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی‌تبار با اشاره به رضایتمندی کامل و عدم ثبت شکایت از اقامتگاه‌ها و مراکز خدمات‌رسان استان توسط گردشگران نوروزی یادآور شد: با توجه به رضایتمندی گردشگران از مهمان‌نوازی مراکز خدمات سفر، خانه‌های بوم‌گردی‌ سنتی استان برای پذیرش و جذب هرچه بیشتر گردشگران در طول سال باید رونق یابد.

او از عملکرد و اقدامات مثبت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تقدیر و تشکر کرد و ادامه داد: با وجود سلایق و گرایش‌های مختلف انبوه مخاطبان، مجموعه میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام باید نیازها و خواسته‌های مخاطبان را شناسایی و در راستای جذب استقبال آنها گام بردارد.

امام جمعه ایلام خواستار تداوم برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات‌محلی استان ایلام در شهرهای مختلف عراق و معرفی ظرفیت‌های استان ایلام در این زمینه‌ها به مخاطبان عراقی برای سال جدید شد.

او به بسته‌بندی‌های شکیل و جذاب برای عرضه محصولات صنایع‌دستی و سوغات‌ محلی استان تاکید کرد و گفت: تنوع محصول، برندسازی و بسته‌بندی جذاب محصولات کیفیت تولید را نیز افزایش می‌دهد و البته بر فرایند تولید یک محصول نظارت کارشناسان نیز ضروری است.

نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام به موضوع تعیین حریم و عرصه مناطق تاریخی سراب‌کلان سیروان و سیمره دره‌شهر اشاره کرد و گفت: با حفظ بافت تاریخی خدمات‌رسانی و زیرساخت‌های مورد نیاز به ساکنان این مناطق داده شود و حرکت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای ارائه خدمات زیرساختی به مردم این مناطق به ویژه سراب‌کلان ارزنده و قابل تقدیر است.

او یادآور شد: به عنوان مثال پارک جنگلی چغاسبز می‌تواند به عنوان یک مجموعه کامل گردشگری طبیعی و دست‌ساز در جذب گردشگران موثر باشد و یکی از مسیرهای تردد زائران اربعین نیز از همین پارک جنگلی باشد. 

امام جمعه ایلام اظهار کرد: در ایام اربعین امسال نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات‌محلی استان ایلام در کنار ایستگاه‌های صلواتی و در مسیر تردد زائران دایر شود.

او به اقدام فرهنگی و قابل توجه مسئولان این اداره‌کل مبنی بر توزیع روسری سنتی گلونی در بین برخی از گردشگران نوروزی بدحجاب هم اشاره کرد و افزود: این حرکت موثر فرهنگی نشان داد که بدون هرگونه تنش و درگیری امکان ترویج حجاب و عفاف در بین مردم وجود دارد.

دغدغه اصلی بیشتر صنعتگران بیمه است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دردیدار نوروزی با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام با بیان اینکه استان ایلام دارای هشت هزار هنرمند صنعتگر است، اظهار کرد: دغدغه اصلی بیشتر این صنعتگران بیمه است که همکاری دستگاه‌های مختلف برای بیمه صنعتگران هنرمند استان نیاز است.

شریفی افزود: استان در زمینه پرداخت تسهیلات تبصره 18 به هنرمندان صنعتگر رتبه اول کشور را با 104 درصد پرداخت وام دریافت کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام ادامه داد: ۹۱۱ اثر ملموس و ناملموس استان ایلام در حوزه‌های مختلف از جمله آداب و رسوم، بازی‌های بومی محلی، آثار تاریخی، طبیعی، مذهبی، البسه، غذاهای سنتی و موارد دیگر تاکنون ثبت ملی شده است.

او ورود به تعیین عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی سیمره در دره‌شهر و سراب‌کلان در سیروان را از مهمترین اقدامات این اداره‌کل مبنی بر حفاظت از عرصه‌های تاریخی و ارائه خدمات به مردم ساکن این مناطق برشمرد و توضیح داد: بخشی از شهر تاریخی سیمره با حفظ وضعیت بافت آن به مردم منطقه واگذار شد و در سراب کلان نیز انتقال شبکه برق در حال انجام و شبکه آبرسانی نیز در دست پیگیری است.

شریفی تاکید کرد: ارائه خدمات به مردم ساکن این مناطق و همچنین حفظ بافت تاریخی به عنوان یک میراث برای نسل‌های آتی نیازمند همکاری جدی مردم منطقه و سایر دستگاه‌های ذیربط است.

او با اشاره به بهسازی محوطه قلعه والی شهر ایلام با اعتبار ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان، یادآور شد: در محوطه این قلعه برنامه اقتصاد شب با برپایی نمایشگاه‌های موقت صنایع‌دستی و سوغات‌محلی در شب انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام ادامه داد: در ایام نوروز امسال ذائقه گردشگران به سمت خانه‌های مسافر و بوم‌گردی‌های سنتی بود که در تعطیلات نوروز سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۹درصد رشد اسکان در اقامتگاه‌های استان ثبت شد و نکته حائز اهمیت و قابل توجه عدم ثبت شکایت گردشگران از این اقامتگاه‌ها و دیگر مراکز خدمات‌رسان بود که در این زمینه هم استان کاهش صددرصدی شکایت نسبت به سال گذشته را داشت.

او از تشکیل اتاق فکر با دانشگاهیان و ایده‌پردازان در حوزه‌های مختلف خبر داد و تاکید کرد: با همفکری اعضای این اتاق‌های فکر شرایط برای بهبود وضعیت استان در زمینه رونق گردشگری، فروش محصولات صنایع‌دستی، سوغات‌محلی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان بررسی و در صورت امکان عملیاتی می‌شود.

شریفی افزود: سال گذشته با دیپلماسی سیاسی و فرهنگی مسئولان استان ایلام و همکاری طرف عراقی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات‌محلی در بغداد، کربلا و حلبچه دایر و با استقبال کم نظیر مردم عراق مواجه شد و پیگیری برگزاری این نمایشگاه‌ها برای سال جاری نیز در دستور کار است.

او به موضوع اربعین اشاره کرد و گفت: با همکاری مسئولان استان در مسیر تردد زائران اربعین و در کنار ایستگاه‌های صلواتی غرفه‌های صنایع‌دستی و سوغات‌ محلی برگزار و این محصولات سنتی استان به انبوه زائران اربعین معرفی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام برندسازی برای افزایش فروش محصولات صنایع‌دستی و سوغات‌ محلی استان ایلام را یکی از ضرورت‌های در دستور پیگیری اداره‌کل است.

او به مقوله تبیین حجاب و عفاف در ایام نوروز اشاره کرد و ادامه داد: در این حوزه 150 بنر با محتوای رعایت شعائر اسلامی چاپ و در محل تردد یا اسکان گردشگران نصب شد و همچنین با صرف 150 میلیون تومان برای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی حجاب با اهدای جوایزی چون گلونی (نوعی روسری محلی)، چادر، مقنعه، روسری و کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به شش بانوی محجبه در نوروزگاه‌ها به ترویج فرهنگ حجاب اهتمام داشت.

شریفی یکی از برنامه‌های در دست اقدام این اداره‌کل را برگزاری فم‌تور ویژه روحانیون و طلاب برشمرد که در این فم‌تور طلاب با مراکز گردشگری و اقامتی استان آشنا شوند و ایده‌های خود برای رونق گردشگری توامان با رعایت شئونات شرعی بیان کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دردیدار نوروزی با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام با بیان اینکه استان ایلام دارای هشت هزار هنرمند صنعتگر است، اظهار کرد: دغدغه اصلی بیشتر این صنعتگران بیمه است که همکاری دستگاه‌های مختلف برای بیمه صنعتگران هنرمند استان نیاز است.

شریفی افزود: استان در زمینه پرداخت تسهیلات تبصره 18 به هنرمندان صنعتگر رتبه اول کشور را با 104 درصد پرداخت وام دریافت کرده است

او ادامه داد: ۹۱۱ اثر ملموس و ناملموس استان ایلام در حوزه‌های مختلف از جمله آداب و رسوم، بازی‌های بومی محلی، آثار تاریخی، طبیعی، مذهبی، البسه، غذاهای سنتی و موارد دیگر تاکنون ثبت ملی شده است.

شریفی ورود به تعیین عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی سیمره در دره‌شهر و سراب‌کلان در سیروان را از مهمترین اقدامات این اداره‌کل مبنی بر حفاظت از عرصه‌های تاریخی و ارائه خدمات به مردم ساکن این مناطق برشمرد و توضیح داد: بخشی از شهر تاریخی سیمره با حفظ وضعیت بافت آن به مردم منطقه واگذار شد و در سراب کلان نیز انتقال شبکه برق در حال انجام و شبکه آبرسانی نیز در دست پیگیری است.

او تاکید کرد: ارائه خدمات به مردم ساکن این مناطق و همچنین حفظ بافت تاریخی به عنوان یک میراث برای نسل‌های آتی نیازمند همکاری جدی مردم منطقه و سایر دستگاه‌های ذیربط است.

شریفی با اشاره به بهسازی محوطه قلعه والی شهر ایلام با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، یادآور شد: درمحوطه این قلعه برنامه اقتصاد شب با برپایی نمایشگاه‌های موقت صنایع‌دستی و سوغات‌محلی در شب انجام خواهد شد.

او ادامه داد: در ایام نوروز امسال ذائقه گردشگران به سمت خانه‌های مسافر و بومگردی‌های سنتی بود که در تعطیلات نوروز سال جاری نسبت به پارسال ۲۹ درصد رشد اسکان در اقامتگاه‌های استان ثبت شد و نکته حائز اهمیت و قابل توجه عدم ثبت شکایت گردشگران از این اقامتگاه‌ها و دیگر مراکز خدمات‌رسان بود که در این زمینه هم استان کاهش 100 درصدی شکایت نسبت به سال گذشته را داشت.

او از تشکیل اتاق فکر با دانشگاهیان و ایده‌پردازان در حوزه‌های مختلف خبرداد و تاکید کرد: با همفکری اعضای این اتاق‌های فکر شرایط برای بهبود وضعیت استان در زمینه رونق گردشگری، فروش محصولات صنایع‌دستی، سوغات‌محلی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان بررسی و در صورت امکان عملیاتی می‌شود.

شریفی افزود: سال گذشته با دیپلماسی سیاسی و فرهنگی مسئولان استان ایلام و همکاری طرف عراقی  نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات‌محلی در بغداد، کربلا و حلبچه دایر و با استقبال کم نظیر مردم عراق مواجه شد و پیگیری برگزاری این نمایشگاه‌ها برای سال جاری نیز در دستور کار است.

او به موضوع اربعین اشاره کرد و گفت: با همکاری مسئولان استان درمسیرتردد زائران اربعین و در کنار ایستگاه‌های صلواتی غرفه‌های صنایع‌دستی و سوغات‌محلی برگزار و این محصولات سنتی استان به انبوه زائران اربعین معرفی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام برندسازی برای افزایش فروش محصولات صنایع‌دستی و سوغات‌محلی استان ایلام را یکی از ضرورت‌های در دستور پیگیری اداره کل است.

او به مقوله تبیین حجاب و عفاف در ایام نوروز اشاره کرد و ادامه داد: در این حوزه 150 بنر با محتوای رعایت شعائر اسلامی چاپ و در محل تردد یا اسکان گردشگران نصب شد و همچنین با صرف 150 میلیون تومان برای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی حجاب با اهدای جوایزی چون گلونی (نوعی روسری محلی)، چادر، مقنعه، روسری و کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به 6 بانوی محجبه در نوروزگاه‌ها به ترویج فرهنگ حجاب اهتمام داشت.

شریفی یکی از برنامه‌های در دست اقدام این اداره‌کل را برگزاری فم تور ویژه روحانیون و طلاب برشمرد که در این فم تور طلاب با مراکز گردشگری و اقامتی استان آشنا شوند و ایده‌های خود برای رونق گردشگری توامان با رعایت شئونات شرعی بیان کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 140201227370

برچسب‌ها