آیین تعزیه‌خوانی در روستای راهجرد قم برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی قم از برگزاری آیین مذهبی و سنتی تعزیه شهادت حضرت علی (ع) با قدمتی بیش از ۲۵۰ سال در حسینیه روستای راهجرد بخش سلفچگان قم خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی گفت: به مناسبت شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) آیین مذهبی و سنتی تعزیه‌خوانی در حسینیه روستای راهجرد بخش سلفچگان قم برگزار شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی قم با بیان این که تعزیه‌خوانی شهادت امام علی (ع) در روستای راهجرد بیش از ۲۵۰ سال قدمت دارد، افزود: این نمایش آیینی با استقبال چشمگیر مردم در شهر و روستاهای اطراف همراه است. 

او با بیان اینکه تعزیه نمایشی مذهبی به صورت شعر است که خیر و شر در آن مبارزه می‌کنند. ادامه داد: بازیگران این نمایش تعزیه که به آنان شبیه‌خوان گفته می‌شود در میان عزاداران به ایفای نقش می‌پردازند. 

ارجمندی عنوان کرد: تعزیه‌خوانی شهادت حضرت علی (ع) با حضور اولیاخوانان در نقش‌های حضرت علی (ع) امام حسن و امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و قنبر غلام امام علی (ع) و اشقیاخوانان در نقش ابن‌ملجم و قطامه اجرا می‌شود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی قم با بیان اینکه نمایش تعزیه ایران در سال ۲۰۱۰ در فهرست میراث‌ ناملموس جهان به ثبت یونسکو رسیده است، گفت: برپایی مجالس سوگواری با نمادها و آیین‌های سنتی و اجرای نمایش تعزیه در قم قدمتی طولانی دارد. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020123684926

برچسب‌ها