اردبیل و ظرفیت کم‌نظیر گردشگری آبی

استان اردبیل با داشتن چشمه‌های آب‌گرم، آبشارهای متعدد، دریاچه‌های طبیعی و سدهای احداث شده در سال‌های اخیر ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه گردشگری آبی دارد.

میراث آریا - گردشگری آبی از شاخه‌های گردشگری طبیعت است که با توجه به وجود سدها، چشمه‌های آب‌گرم، رودخانه‌ها و آبشارها می‌تواند تعداد زیادی از گردشگران را به سمت استان اردبیل جذب کند. در این نوع از گردشگری، گردشگران با اهداف متنوع درمانی، تفریحی، و یا ورزشی به این مناطق سفر می‌کنند.

از دیرباز چشمه‌های آب‌گرم در شهرهای مختلف اردبیل همه ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است. این استان بیش از ۱۱۰ چشمه معدنی دارد که ۷۵ چشمه آن آب‌گرم و ۳۵ چشمه آن آب سرد است، به همین دلیل یکی از شعارهای گردشگری استان «اردبیل، سرزمین چشمه‌های بهشتی» عنوان دارد. در دو سه دهه اخیر با ایجاد مجتمع‌های آب‌درمانی و توسعه هتل‌ها و مراکز اقامتی این بخش از گردشگری آبی به ویژه در شهر سرعین رونق چشم‌گیری یافته است. با این حال چشمه‌های آب‌گرم در شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، نیر و خلخال هم همه ساله میزان گردشگران است و از این جهت فرصت‌های زیادی در این شهرها هم برای توسعه گردشگری آبی وجود دارد.

علاوه بر این آبشارهای سردابه، گورگور آلوارس، گورگور خیاوچای، شورشورنه، شیروان دره، آقبلاغ، زنج، دیز و نره‌گر با زیبایی خیره‌کننده در سال‌های اخیر محل بازدید گردشگران از مناطق مختلف بوده است. هرچند در فصل‌های بهار و تابستان، طبیعت محسورکننده این آبشارها محل مراجعه و بازدید گردشگران است، اما در فصل زمستان هم این مواهب طبیعی جذابیت‌های خاص خود را دارد و زمانی که این آبشارها یخ می‌زند، زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد و برخی از گردشگران رنج سفر را برای خود هموار کرده و از این آبشارها بازدید می‌کنند.

گذشته از چشمه‌های آبگرم و آبشارها، دریاچه‌های طبیعی همچون نئور در نزدیکی اردبیل و به ویژه دریاچه درون شهری شورابیل همه ساله میزبان گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است. دریاچه شورابیل که در سال‌های اخیر با توسعه شهری در داخل بافت شهری اردبیل قرار گرفته و روزانه میزبان تعداد زیادی از شهروندان اردبیلی و گردشگران است و در حاشیه این دریاچه زیرساخت‌های فروشگاهی و اقامتی هم ایجاد شده است.

\"\"

با این حال و در کنار استفاده بیشتر از این ظرفیت‌ها، زیرساخت‌های ایجاد شده به‌ویژه سدهای احداث شده در استان فرصت خوبی است که می‌توان با توسعه و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری فضا و شرایط را برای توسعه ورزش‌های آبی همچون قایق سواری، ماهیگیری، غواصی، کشتی‌های تفریحی و جت اسکی فراهم کرده و تعداد بیشتری از گردشگران را به سمت آن جلب و هدایت کرد.

در همین راستا شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در سال‌های اخیر آمادگی خود را برای عرضه و واگذاری تاسیسات در اختیار خود برای سرمایه‌گذاران اعلام کرده است. در آخرین مورد از این اعلام آمادگی؛ مدیر سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در گفت‌وگو با رسانه‌ها از برنامه‌ریزی برای واگذاری ۲۰ ساله ۱۱ سد استان برای توسعه فعالیت‌های گردشگری آبی در این استان خبر داد.

به گفته کریم قرایی، در راستای اجرای شیوه‌نامه فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در منابع و تاسیسات آبی و پیرامون آنها، مخزن و اراضی ۱۱ سد استان اردبیل برای انجام فعالیت‌های گردشگری به‌صورت اجاره ۲۰ ساله به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.

او اظهار کرد: سدهای یامچی و سرخاب در محدوده شهرستان نیر، سدهای سبلان و احمدبیگلو در مشگین‌شهر، سد سقزچی در نمین، سد بفراجرد در خلخال، سد تازه کند در انگوت، سد گیلارلو گرمی، سدهای گیوی و لیکوان در کوثر و سد نئور در اردبیل سدهایی هستند که برای سرمایه‌گذاری به متقاضیان به‌صورت اجاره واگذار می‌شود.

قرایی با بیان اینکه فراخوان مزایده عمومی این سدها از طریق نشریات سراسری اعلام شده است، ادامه داد: سرمایه‌گذاران و متقاضیان می‌توانند تا ۳۰ فروردین ماه اسناد خود را تحویل دفتر قراردادهای شرکت بدهند.

مدیر سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: بخش آب استان اردبیل دارای ظرفیت‌های بالقوه و کم‌نظیری است که با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و به‌کارگیری توانمندی این بخش، می‌توان شاهد توسعه فضای کسب و کار و اشتغال‌آفرینی در این بخش بود.

او افزود: سدها، تاسیسات آبی و آب‌های معدنی استان ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری هستند که شرکت آب منطقه‌ای اردبیل آمادگی دارد این ظرفیت‌های کم‌نظیر اشتغالزایی را با راهکارهای بسیار مناسب در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز به عنوان متولی اصلی گردشگری در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به توسعه گردشگری در حوزه‌های نو داشته است و به دنبال ایجاد جاذبه‌های متنوع است که از جمله این موارد توسعه گردشگری آبی در دستور کار این اداره کل قرار دارد. شکل سنتی گردشگری آبی یعنی توسعه آب‌درمانی‌ها در استان تا حد زیادی اتفاق افتاده است و اکنون این اداره‌کل به دنبال ایجاد تاسیسات جدیدی در زمینه گردشگری آبی است که برای مثال پارک آبی در شهرستان سرعین در حال احداث است.

\"\"

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در این راستا گفت: این استان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور شناخته می‌شود و با توجه به وجود ظرفیت‌های لازم و اجرای طرح‌های مختلف، در آینده‌ نزدیک یکی از مقاصد گردشگری بین‌المللی خواهد بود.

حسن محمدی ادیب اظهار کرد: حضور گردشگران خارجی به‌ویژه گردشگران عرب زبان در استان اردبیل روندی رو به رشد دارد و شاهد افزایش علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه سرمایه‌گذارانی از کشورهای عربی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان هستیم.

او ادامه داد: اداره‌کل میراث‌‌فرهنگی اردبیل با طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری آماده حمایت از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری به ویژه توسعه گردشگری سلامت به‌دلیل وجود چشمه‌های آب گرم و سرد معدنی و تاثیر درمانی آنها در مناطق مختلف استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: با سرمایه‌گذاری بیشتر برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و معرفی ظرفیت‌های موجود، می‌توان این استان را در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار داد.

محمدی ادیب همچنین به اجرای ۹۱ پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری در چهارچوب رویداد اردبیل ۲۰۲۳ اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا پایان امسال ۴۰ پروژه در مناطق مختلف استان به بهره‌برداری برسد.

طی سال‌های اخیر گردشگری آبی در دستور کار دستگاه‌های مسئول از جمله اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل و شرکت آب منطقه‌ای بوده است و جلسات و نشست‌های متعددی در این خصوص برگزار شده است.

گردشگری آبی به عنوان یکی از ارکان صنعت گردشگری در استان اردبیل می‌تواند نقش بسزایی در توسعه پایدار استان داشته باشد. از این جهت هرچند اعلام آمادگی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای واگذاری تاسیسات در اختیار خود به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را می‌توان نقطه شروع خوبی برای توسعه گردشگری آبی در استان اردبیل عنوان کرد، با این وجود توسعه این بخش از گردشگری نیازمند الزاماتی است که مهم‌ترین آن توجه و اهتمام بیشتر دستگاه‌های مسئول و معرفی و عرضه فرصت‌های موجود در این بخش به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

علاوه بر این نباید از نظر دور داشت که توسعه صنعت گردشگری نیازمند زیرساخت‌های کلان و اصلی مانند توسعه شبکه حمل و نقل، زیرساخت‌های اقامتی، بهداشتی و درمانی و خدماتی است و این مهم هم نیازمند هم‌افزایی در استان و همراهی و همکاری در سطح کلان ملی است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020124292117

برچسب‌ها