بنای تاریخی کوشک کودنگون گچساران مرمت شد

معاون میراث‌فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از مرمت بنای تاریخی کوشک کودنگون شهرستان گچساران در این استان خبر داد.

 به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد، رحیم دادی‌نژاد اظهار کرد: عملیات اجرایی آواربرداری و مرمت کوشک کودنگون در گچساران از دیگر اقدام‌های استحکام‌بخشی بناهای تاریخی استان در دولت سیزدهم است.

معاون میراث‌فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بنای تاریخی کوشک کودنگون تاکنون سه بار مرمت‌ شده است، بیان کرد: بنای تاریخی کوشک کودنگون در دهه ۸۰ از بخش خصوصی خریداری‌ شده است.

دادی نژاد گفت: احیای این بنای تاریخی افزون بر زنده نگه‌داشتن مواریث کهن نقش مهمی در جذب گردشگری داخلی و خارجی دارد.

معاون میراث‌فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد افزود: بنای تاریخی کوشک کودنگون احتمالاً یک رصدخانه تاریخی بوده اما برای اظهارنظر قطعی درباره اینکه این بنا رصدخانه بوده یا خیر نیازمند کاوش‌های باستان‌شناسی بیشتری خواهیم بود.

دادی‌نژاد بابیان اینکه رصدخانه‌ها به‌عنوان مرکز شکوفایی علوم و فنون تمدن ایران‌زمین دارای ارزش تاریخی هستند تأکید کرد: این بنای تاریخی برای شناسایی بیشتر، حفظ و پیشگیری از تخریب نیازمند تزریق اعتبار است.

در روزگاران گذشته که تجهیزات پیشرفته امروزی برای رصد اجرام آسمانی نبود سازه‌های تاریخی رصدخانه به شکلی مرتفع با پله‌های پرشمار ساخته می‌شد تا دانشمندان بتوانند بر اساس نیازهای آن روز اطلاعاتی کسب کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020126400345

برچسب‌ها