زیارت، موجب رونق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مشهدالرضا(ع) است

استاندار خراسان رضوی و رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها باید در خدمت رونق حوزه زیارت قرار بگیرد، چون زیارت موجب رونق بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و دیگر بخش‌های مشهد است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری شامگاه دوشنبه 28 فروردین ماه 1402 در آیین تجلیل از خادمان قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد مقدس با عنوان «شکرانه خدمت» که  تالار همایش‌های هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حتی کوچک‌ترین تلاش‌ها در جریان عملکرد قرارگاه سفر امسال، مأجور به عنایت امام رضا(ع) خواهد بود. وجود امام رضا(ع) یک مزیت استثنایی در استان و کشور است که برای بهره‌گیری از آحاد مردم کشور و حتی امت‌های مسلمان، وسیله زیارت در خدمت اقشار مختلف است که به مشهد بیایند و به زیارت بشتابند. در این شرایط، مسئولیت اصلی بر عهده همه مسئولان و مدیران است تا امکان زیارت را تسهیل کنند و با وجود اشکالاتی که از سال گذشته وجود داشت، ضمن بهبود اوضاع بر ایجاد زیرساخت‌هایی متمرکز شوند که نه‌فقط اقتصاد و فرهنگ بلکه همه شئون را در مشهدالرضا(ع) بهبود ببخشد.

استاندار خراسان رضوی ابراز کرد: در سایه تعامل با دولت سیزدهم، شرایطی ایجاد شده که در چشم‌انداز سال‌های آینده، همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در خدمت رونق حوزه زیارت قرار بگیرد. در این باره، همت مسئولان استانی و مدیران شهری باعث شده تا شبانه‌روز پای‌کار باشند و علاوه بر این، کمک‌های قابل‌توجه و شایان تقدیری هم از جانب دولت به مشهد گسیل خواهد شد.

او تأمین اقلام اساسی زائران را یکی از نقاط عطف عملکرد قرارگاه عملیاتی خدمات سفر دانست و تصریح کرد: کمیته تأمین به برکت تعامل خوبی که با فرماندار مشهد داشت، توانست بیش از 20 قلم کالای اساسی زائران و مجاوران در ایام نوروز را به‌خوبی پیش‌بینی، تأمین و در بازار عرضه کند. این عملکرد می‌تواند نمونه و الگوی شایسته‌ای باشد که در سایر ایام سال نیز اجرا شود و امیدواریم تا مرحله به مرحله این کارنامه به سایر حوزه‌ها تسری یابد.

همه پای‌کار بودند

محسن داوری فرماندار مشهد و رئیس قرارگاه عملیاتی خدمات سفر در این همایش خاطرنشان کرد: جلسه امروز، جلسه شکرگزاری است؛ شکر نعمت و توفیق بزرگی که باعث شد تا ما خادم مهمانان امام رئوف(ع) باشیم و در قطعه‌ای از بهشت، امکاناتی را فراهم کنیم که زائران در آسایش به سر ببرند. قرارگاه عملیاتی خدمات سفر امسال با تلاش‌های شبانه‌روزی خود توانست تا مزین به نام نوکری امام رضا(ع) باشد.

او ادامه داد: ابتکار ایجاد قرارگاه عملیاتی خدمات سفر برای نخستین بار توسط آقای استاندار مطرح شد. بر این اساس، خدا را شاکریم که به کمک مردم مشهد توانستیم تا در مدت یک ماه و حتی کمتر از آن، از 10 میلیون زائر پذیرایی کنیم. امسال شاهد بروز ویژگی‌های خاصی در ایام نوروز بودیم که از تعطیلات پیاپی اعیاد شعبانیه در اسفندماه آغاز شد، با حضور پرفیض رهبر معظم انقلاب در مشهدالرضا(ع) پس از سه سال ادامه پیدا کرد و در ادامه با فرارسیدن ماه مبارک رمضان همراه شد. از اتحادیه‌ها، اصناف و تشکل‌های مردمی گرفته تا نهادهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی همه پای‌کار بودند تا مهمانان امام هشتم(ع) در سفر نوروزی خود در رفاه باشند.

حمل و نقل، بخش منتخب قرارگاه خدمات سفر

همچنین حسین امیرکلالی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد و دبیر ستاد اجرایی قرارگاه خدمات سفر این شهرستان در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده در نوروز 1402 اظهار کرد: آمادگی برای استقبال از زائران نوروزی از ماه‌ها قبل از فرارسیدن سال جدید آغاز شد.

او ادامه داد: اصلاح فرآیند و ساختاری که وجود داشت، یک ضرورت راهبردی برای سازمان‌دهی خدمت به زائران بود و بر این اساس در جریان 50 جلسه پیش از نوروز، بیش از 450 مصوبه عملیاتی و اجرایی حاصل شد و بر پایه تلاش‌های شبانه‌روزی قرارگاه به خصوص در اسفندماه، ظرفیت اسکان 26درصد افزایش پیدا کرد و سامانه مدیریت اسکان هم شرایطی را رقم زد تا بتوان به‌صورت لحظه‌ای و آنلاین، از ظرفیت اسکان در مشهدالرضا(ع) آگاه باشیم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد اظهار کرد: فراهم آمدن 600هزار نفرشب ظرفیت اقامت در سه بخش اقامتگاه‌های رسمی، غیررسمی و اضطراری باعث شد تا از 15 اسفند تا 15 فروردین، بیش از 6میلیون و 400هزار نفر زائر در مشهد اسکان پیدا کردند. بیش از 4هزار بازدید نظارتی توسط 136 بازرس منتخب از تشکل‌های مختلف باعث شد تا در مجموع به 117 عنوان شکایت رسیدگی و بیش از 166میلیون تومان به زائران مسترد شود.

دبیر ستاد اجرایی قرارگاه خدمات سفر تصریح کرد: تهیه و تأمین مرغ، گوشت، میوه، نان و سایر اقلام اساسی در اولویت قرارگاه قرار داشت. پس از تأمین نیاز بازار، در حوزه نظارت و بازرسی هم شاهد تعامل وهم‌افزایی 14 دستگاه نظارتی به‌صورت منسجم و همدل بودیم که در هر چهار محور منتهی به حرم متمرکز بودند.

او ادامه داد: شهرداری مشهد در حوزه خدمات شهری توانست برای برپایی پنج ایستگاه استقبال از زائران در مبادی ورودی شهر برنامه‌ریزی کند. علاوه بر این، تأمین سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ‌های اطراف حرم، ایستگاه‌های راهنمایی زائر و 38 اکیپ سیار به همراه تشکیل گروه‌های نظارتی و بازرسی در حوزه تاکسیرانی و افزایش ساعت کار ناوگان حمل و نقل شهری باعث شدند تا کم حاشیه‌ترین و برنامه‌ریزی‎ شده‎‌ترین بخش از خدمات شهری، در حوزه حمل و نقل باشد به‌گونه‌ای که چه به‌صورت شخصی و چه به‌صورت ریلی، هوایی و زمینی، تردد زائران با کمترین مشکل انجام شد و حتی ترافیک اطراف حرم نیز مدیریت شود.

بازرسی مستمر از هتل‌ها در اولویت بود

همچنین سید محمود مادرشاهیان رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان خراسان رضوی در این آئین با بیان این‌که عشق به خدمت‌رسانی زائران و علاقه به آبادانی هرچه بیشتر سرزمین علی بن موسی‌الرضا(ع)، مهم‌ترین انگیزه فعالیت شبانه‌روزی قرارگاه خدمات سفر مشهد بود، اظهار کرد: اقدامات نظارتی جامعه هتلداران از بهمن‌ماه آغاز شد و از 15 اسفندماه نیز با استقرار سه نوبت در شبانه‌روز، بازرسی از هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، خانه مسافرها و مراکز اقامتی به‌صورت مستمر ادامه داشت تا اجحاف در حق مهمانان امام هشتم(ع) صورت نگیرد.

آغاز اجرای طرح آموزش فرهنگ میزبانی از منطقه ثامن

همچنین هادی مخملی رئیس اتاق اصناف شهرستان مشهد در این آیین با بیان این‌که اصلاح ساز و کار گزارش‌گیری و گزارش‌دهی، راهبرد اصلی قرارگاه سفر در نوروز امسال بود، گفت: بیش از 700 واحد صنفی برای ارائه کالاهای اساسی به زائران مأموریت پیدا کردند و وظیفه آن‌ها هم این بود که علاوه بر تعهد به نرخ‌نامه مصوب، برچسب قیمت نیز بر روی کالاها درج کنند.

او ادامه داد: در قالب طرح نظارتی مردم محور، کیو آر کد مشخص‌شده روی ویترین مغازه‌ها به‌عنوان نمادی برای ارتباط مستقیم و بی‌واسطه مردم با کارگروه‌های بازرسی مطرح باشد. علاوه بر این، آموزش فرهنگ میزبانی به اصناف نیز در قالب طرحی آغاز خواهد شد که مبدأ آن منطقه ثامن و بازار امام رضا(ع) خواهد بود.

در انتهای این مراسم از فعالان تشکل‌های مردمی و مدیران جهادی قرارگاه عملیاتی خدمات سفر در نوروز 1402 تجلیل شد.

آیین تجلیل از خادمان قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد مقدس با عنوان «شکرانه خدمت»، شامگاه دوشنبه 28 فروردین ماه 1402 با حضور یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی، محسن داوری معاون استاندار و فرماندار مشهد، سیدجواد موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، اصغری سرپرست شهرداری مشهد، سرهنگ احمد نگهبان فرمانده انتظامی مشهد و جمعی از مسئولان استانی و مدیران شهری در تالار همایش‌های هتل پردیسان مشهد برگزار شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020129770830

برچسب‌ها