اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی در بنای تاریخی حسینیه جاجرمی بجنورد

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی گفت: شب گذشته هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی در بنای تاریخی حسینیه جاجرمی بجنورد برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی و گردشگری صنایع‌دستی خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ با اعلام این خبر بیان کرد: شب گذشته اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۱ خراسان شمالی با مشارکت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در محل حسینیه تاریخی جاجرمی بجنورد و با حضور هنرمندان و مسئولان برگزار شد.

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی تأکید کرد: حسینیه جاجرمی از یادمان‌های اواخر دورۀ قاجار در شهر بجنورد است که به استناد کتیبه موجود در سال ۱۳۲۵ هجری قمری به دست استاد غلامرضا بنا یزدی ساخته‌شده است.

او افزود: این بنا یک نمونه معماری سنتی از نوع حیاط مرکزی است که نوعی معماری درون‌گرا قلمداد می‌شود و در آن تمام درب و پنجره‌ها و نورگیرهای رو به حیاط باز می‌شوند. طرح کلی پلان بنا مربع‌شکل است و در ضلع شرقی و غربی از دوطبقه تشکیل‌شده که درمجموع حدود ۶۰۰ مترمربع مساحت دارد.

قهرمانیان با بیان این مطلب که اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان باهدف احیا این بنای تاریخی، مطالعه، استحکام‌بخشی و مرمت آن را از سال ۱۳۸۴ آغاز و در آبان‌ماه سال ۱۳۹۰ به پایان رسانده است، گفت: هم‌اکنون حسینیه جاجرمی به‌عنوان موزه، بازارچه صنایع‌دستی و سفره‌خانه سنتی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در ایام محرم مراسم عزاداری در آن برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402012986770

برچسب‌ها