لزوم استفاده از تکنیک‌های ساختی دوران باستان/ ساخت‌وسازهای غیراصولی بلای جان منظر رودخانه دز

همایش تخصصی «تحولات میراثی در مسیر پایداری»‌ با همکاری پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و گروه مرمت دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول 31 فروردین‌ماه 1402 در سالن آمفی‌تئاتر قدیم این دانشگاه برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، این نشست رأس ساعت 9 با قرائتی چند از کلام‌الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و پس از آن قسمت‌هایی از بیانیه نهاد ایکوموس جهانی به مناسبت روز جهانی یادمان‌ها و محوطه‌‌ها خوانده و به شعار سال ایکوموس (تحولات میراثی) و اهداف آن اشاره شد.

سپس عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه ارائه سخنرانی کرد که وی ضمن تبریک روز جهانی یادمان‌ها و محوطه‌ها به همه متخصصان و علاقه‌مندان و با قدردانی از انجمن علمی مرمت دانشگاه جندی‌شاپور بابت فراهم کردن چنین فرصت‌هایی، آمادگی پایگاه چغازنبیل و هفت‌تپه را برای همکاری‌های بیش از پیش فرهنگی و آموزشی اعلام کرد.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اشاره به بحران‌های روزافزون اقلیمی، حرکت به سوی پایداری را با کسب دانش و تجربه از میراث‌فرهنگی ممکن دانست وافزود: لازمه‌ مرمت پایدار، علاوه بر تکنیک مناسب، استفاده صحیح از مصالح و امانت‌داری، استمرار در پایش و حفاظت درجا است.

او همچنین از همه کسانی که در ۲۰ سال گذشته و پس از تأسیس دفتر پژوهشی پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل در حفاظت از این مجموعه نقشی ایفا کرده‌اند تشکر کرد.

\"\"

در ادامه هانی زارعی، استاد گروه مرمت و عضو هیئت‌علمی دانشگاه جندی‌شاپور روی صحنه رفت و موضوع «دانش سنتی معماران گذشته‌های دور و حفظ منابع محیط‌زیست» را مطرح کرد.

او با اشاره به تکنیک‌های ساختی که از دوران باستان در بین‌النهرین و خوزستان وجود داشته، لازمه‌ رسیدن به اقلیمی پایدار را شناسایی و استفاده از همین تکنیک‌ها دانست.

\"\"

سپس نظام‌الدین امامی‌فر، استاد گروه مرمت و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شاهد، به صورت غیابی و با پخش ویدئویی 15 دقیقه‌ای در باب ساخت و سازهای غیراصولی پیرامون دیواره‌های باستانی کرانه رودخانه دز صحبت کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که این‌گونه ساخت‌وسازها تهدید جدی برای منظر این رودخانه هستند، حفاظت از این اثر را نیازمند توجه جدی و اقدام هرچه سریع‌تر مسئولان عنوان کرد.

\"\"

هم‌چنین طی این همایش، دو نفر از دانشجویان گروه مرمت دانشگاه جندی‌شاپور نیز  درباره سوابق مرمت پل تاریخی دزفول و آثار طبیعی و تاریخی منطقه سردشت درفول ارئه‌هایی داشتند.

در پایان نیز پنل پرسش و پاسخی تشکیل شد و عاطفه رشنویی و هانی زارعی به سؤالات مطرح‌شده توسط حضار پاسخ دادند و هر دو برای همکاری‌های بیشتر بین میراث و دانشگاه و برگزاری چنین نشست‌های آموزشی‌ای در روزها و ماه‌های آتی اعلام آمادگی کردند.

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14020202478205

برچسب‌ها