خانه اوشیدری کرمان به مزایده گذاشته شد

خانه اوشیدری کرمان جزو میراث قاجاری است که در سال‌جاری به مزایده گذاشته می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی صندوق توسعه، خانه اوشیدری در استان و شهر کرمان قرار داشته و با شماره ۳۱۷۷۶ ثبت ملی شده است.

 این بنای قاجاری شامل عرصه 3‌هزار و 660 مترمربع و اعیان یک‌هزار و 900 مترمربعی است و در گذشته انبار تامين مـواد اوليه كارخانه خورشيد بوده است و امروزه کاربری تعریف شده برای آن،‌ تجاری، پذیرایی، هنری است.

ساخت اين بنا متعلق به اواخر دوره قاجار است و برای تامين مـواد اوليه كارخانه خورشيد (كتاب خانه ملی فعلی) مورد استفاده قرار می‌گرفته است و اين بنـا طوری ساخته شده بود كه بتوان به راحتی احشام را در آن نگهداری و ضبح كرد.

اين عمارت تا قبل از اينكه مالكيت آن تحت تملک ميراث‌فرهنگی باشد متعلق بـه خانواده اوشيدری بوده كه يكی از قديمی‌ترين و متول‌ترين خانواده‌های كرمـان هستند كه علاوه بر اين عمارت مالكيت چندين خانه و عمارت با ارزش كرمان را نيز عهده دار بوده‌اند.

پلان كلی بنا به صورت مستطيل و درونگراست، اين عمارت دارای سردری شكيل بوده كه در حال حاضر اثری از آن نيست دليل اين امر هم بناهايی است كه هم دوره با اين عمارت ساخته شده‌اند و دارای معماری منحصر به فرد است.

اين بنا بعد از سردر ورودی ايوانی عظيم و شكيل دارد كه بعد از عبور از آن به محوطه حياط عمارت می‌رسيم كه دور تا دور آن حجره‌هايی وجود دارد كه محل ضبح و پوست كندن احشام بوده است. روبه روی ايوان طاق‌نماهایی وجود دارد كه منتهی به راهرويی می‌شوند كه در پشت آنها اتاق‌هایی تعبيه شده است.

لازم بذكر است كه در انتهای راهرو در گذشته دری وجود داشته كه مستقيم به كارخانه خورشيد (كارخانه ريسندگی و بافندگی) باز می‌شده است.

در گذشته از اين بنا به‌عنوان محلی بـرای تـامين مـواد اوليه توليد نخ و ارسال مستقيم به كارخانه خورشـيد (كارخانه ريسـندگی و بافنـدگی) بهـره مـی‌بردند و بعد از آن نيز تا چند سال پيش اتباع بيگانه از آين مكان برای سكونتگاه موقـت اسـتفاده می‌كرده‌اند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020210622266

برچسب‌ها