ثبت 4‌ اثر و محوطه تاریخی هرمزگان در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: 3 اثر و یک محوطه تاریخی هرمزگان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، محمد محسنی بابیان این مطلب گفت: کاخ نخست‌وزیری کیش، پل آب بر سرچاهان، عمارت پنج‌دری مارم و شهر تاریخی سیبه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه کاخ نخست‌وزیری کیش از سری مجموعه کاخ‌های احداث‌ شده در جزیره کیش در دوره پهلوی دوم است، افزود: این کاخ به‌منظور استفاده و اقامت موقت مسئولان مملکتی وقت، توسط شرکت مرکوری طراحی و اجرا شده و به نام مکان اختصاصی اسکان سرپرست هیئت دولت سابق (نخست‌وزیر) است.

او ادامه داد: پل آب بر سرچاهان در شهرستان حاجی‌آباد واقع‌شده و متعلق به دوران متأخر اسلامی و مربوط به دوره صفوی است.

محسنی افزود: پل آب‌بر یا کانال- پل برای انتقال آب شیرین به زمینه‌ای کشاورزی روستای سرچاهان ساخته‌ شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان بابیان اینکه عمارت پنج‌دری در مارم فین واقع‌ شده است، تصریح کرد: این عمارت در اوایل دوره پهلوی اول برای مرحوم محمدابراهیم ترابی ساخته‌ شده است.

او اظهار کرد: تاریخ دقیق ساخت این بنا مشخص نیست اما طبق گفته فرزند مرحوم ترابی، بین سال‌های 1304 تا 1308 هجری-خورشیدی توسط استادکار محمد غلامحسین(محمد رنجبری) از محله پا برکه مارم بناشده است.

محسنی افزود: دلیل نامگذاری پنج‌دری به این بنا، دارا بودن عناصر شاخص پنج‌دری (پنج‌در که رو به حیاط بزرگی گشوده می‌شود) و به علت قرارگیری آن در محله مارم به عمارت پنج‌دری مارم معروف بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه محوطه باستانی شهر سیبه در روستای امروزی کوخرد از توابع شهرستان بستک قرار دارد، گفت: در اطراف روستا، آثاری از گذشته ازجمله سازه آبی ترنه و بقایایی از قلعه‌ها و دژهای قدیمی وجود دارد.

او اظهار کرد: آرامگاه دو گنبدان و حمام شهر سیبه که هر دو آثاری متعلق به دوره اسلامی هستند، نیز در داخل این محوطه تاریخی به چشم می‌خورند.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 1402021139517

برچسب‌ها