توهم گنج، چالش پیش روی حفاظت از میراث‌فرهنگی ایران است

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: توهم گنج در کشور رواج یافته است و به یکی از چالش‌های پیش روی حفاظت از میراث‌فرهنگی ایران تبدیل شده است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، سردار حسن مهری سه‌شنبه 12 اردیبهشت ماه 1402 در ششمین گردهمایی معاونان، مدیران و فرماندهان یگان‌های حفاظت میراث‌فرهنگی کشور که در مشهد برگزار شد، با بیان این‌مطلب افزود: پیشگیری غیرکیفری و پیشگیری کیفری دو راهبرد اصلی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور است.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: ارتباط و استفاده از ظرفیت‌های مردمی را یکی از راهکارهای حفاظت از میراث‌فرهنگی عنوان کرد و افزود: در راستای افزایش ارتباط با مردم بیش از 5هزار جلسه تعاملی در حوزه یگان حفاظت طی سال گذشته برگزار شده است.

او شماره تلفن ۰۹۶۶۲ را برای دریافت اخبار مردمی اعلام و تصریح کرد: طی سال گذشته بیش از 2هزار خبر مردمی موثر در حوزه میراث‌فرهنگی دریافت شده است.

سردار مهری یادآور شد: یگان حفاظت از 35هزار اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران حفاظت می‌کند که از شمال تا جنوب از شرق تا غرب در سراسر ایران قرار دارند.

او افزود: 27 اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی قرار دارد و بیش از 270 موزه را حفاظت می‌کنیم.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به فعالیت 31 یگان حفاظت در استان‌های کشور گفت: بیش از ۵۰درصد کارکنان یگان دارای کارت ضابطین قضایی هستند.

سردار مهری به نقش نیروهای یگان حفاظت در خدمت به مسافران اشاره کرد و افزود: در نوروز امسال بیش از 7 میلیون نفر از مجموعه‌های تاریخی و گردشگری کشور بازدید کرده‌اند.

او تصریح کرد: بر اساس آسیب‌شناسی صورت گرفته متناسب سازی نیرو با ماموریت از برنامه‌های یگان حفاظت است که دراین زمینه اقداماتی از جمله افزایش سهمیه سربازان امریه و عادی انجام شده است.

سردار مهری گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه نیروهای یگان حفاظت از دیگر برنامه‌هایی است که طی سال گذشته چندین دوره برگزار شده و امسال نیز این دوره‌ها تداوم خواهد یافت.

همچنین سید جواد موسوی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به حاضران در ششمین گردهمایی معاونان، مدیران و فرماندهان یگان‌های حفاظت میراث‌فرهنگی کشور گفت: ما معتقدیم در هر جایی و در مسیر حرکت زائران به سمت مشهد که به زائران حضرت رضا(ع) خدمت کنید، خادم الرضایید.

او از زحمات فرمانده و نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خراسان رضوی قدردانی کرد و افزود: یگان حفاظت به صورت شبانه‌روزی در حال حفاظت از آثار تاریخی هستند و عملکرد بسیار خوبی دارند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020213770160

برچسب‌ها