عملیات مرمت تیمچه سرای نوذری آغاز شد

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز عملیات مرمت اضطراری تیمچه نوذری در سرای نوذری بازار تاریخی اراک خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی گفت: برای انجام این مرحله از مرمت بنای تاریخی تیمچه سرای نوذری در بازار تاریخی اراک 3میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار گرفته است که از طریق مناقصه عمومی توسط پیمانکار واجد شرایط  در حال انجام است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی  دليل فرسوده بودن بخش قابل توجهی از اين اماكن، همچنين فرسايش های طبيعی مانند باراش باران، دانست و گفت: بخشی از عملیات این مرحله مرمت و نوسازی تیمچه بزرگ، مرمت ترک حجره‌ها، چند تاق و تویزه و تعویض آجرهای فرسوده، اجرای طاق و تویزه حجرات، مرمت و نوسازی رواق‌ها با استفاده از الگوی سنتی است.

محمودی با تاكيد بر لزوم همكاری مالكان بازار قديم و به ويژه مالكان محدوده تيمچه، گفت: كسبه‌هایی كه رزق خود را از اين مجموعه تامين می كنند بايد احساس وظيفه بيشتری در اين خصوص داشته باشند.

او مجموعه بازار را ستون فقرات اصلی بافت تاریخی اراک دانست و افزود: بافت تاریخی سلطان آباد (اراک) به لحاظ نوع و نیز ساختار شبکه واگذاری و دانه بندی یک بافت شطرنجی محسوب می‌شود که دو خیابان اصلی در طرفین مجموعه بافت در جهت شمالی- جنوبی قرار گرفته و هفت گذر فرعی در جهت شرقی - غربی به آن را قطع می‌کنند.

او در رابطه با تعداد بناهای نیازمند مرمت فوری و اضطراری استان بیان کرد: هر ساله به طور متوسط حدود 40 بنای تاریخی استان نیازمند مرمت‌های اضطراری هستند و البته تمام بناهای تاریخی استان نیاز به بازدیدها و مرمت‌های دوره‌ای دارند که بسته به نوع و شرایط هر بنا متفاوت است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402021672419

برچسب‌ها