کشف دو پیکرک سفالی در شوش

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از کشف دو پیکرک سفالی در زمین‌های کشاورزی شهر شوش خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سرهنگ رامین مکناوی در تشریح این خبر گفت: برابر اعلام مسئول پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی شوش، دو عدد پیکرک سفالی ناقص در زمین‌های کشاورزی یکی از مناطق بخش مرکزی این شهرستان به صورت اتفاقی کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به این موضوع که کشف پیکرک‌های یادشده توسط افسرنگهبان موزه شوش انجام گرفته شده است، افزود: ضمن تقدیر از تیزهوشی این افسر نگهبان، آثار مکشوف طی صورت جلسه‌ای تحویل کارشناس اموال فرهنگی شوش شد و متعاقب آن بررسی‌های کارشناسی روی آن‌ها صورت گرفت.

او گفت: پس از دریافت نظریه کارشناسی، مشخص شد که این دو شیء، بخشی از دو پیرک سفالی متعلق به دوران عیلام هستند.

شوش، یکی از شهرهای استان خوزستان و مرکز شهرستان شوش است. این شهر یکی از مراکز تمدن عیلام و از کهن‌ترین شهرهای جهان است. همچنین شوش قدیمی‌ترین شهر ایران است. شوش از اوایل هزارهٔ چهارم ق. م، موجودیت خویش را در صحنه تاریخ نشان داده و از همان ابتدا به عنوان مرکزی هنری، صنعتی، تجاری و سیاسی محسوب می‌شده‌ است. شهر شوش، در زمان ایلامی‌ها به خاطر همین موقعیت ویژه، به عنوان پایتخت سیاسی‌مذهبی انتخاب شد و تا سال ۶۴۰ ق. م که این شهر توسط آشور بانیپال، پادشاه آشور، ویران شد، اهمیت خود را حفظ کرده بود.

در این شهر از دوره‌های دیگر تاریخی ایران مثل ساسانیان و دوره اسلامی، آثار و مدارک فرآوانی بدست آمده ‌است.

\"\"

\"\"

 

انتهای پیام/

کد خبر 14020218478835

برچسب‌ها