پاسداشت آیین کهن پنجاه‌به‌در در دولتخانه صفوی قزوین

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین از برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای متنوع فرهنگی به‌منظور پاسداشت آیین کهن پنجاه‌‎به‌در در دولتخانه صفوی قزوین خبر داد.

علیرضا خزائلی با اعلام این خبر گفت: هرسال هم‌زمان با پنجاهمین روز از فصل بهار و در روز 19 اردیبهشت‌ماه مراسم سنتی پنجاه‌به‌در رسم دیرینه مردمان دیار مینودری که از آن با عنوان آیین باران‌خواهی و شکرگزاری یاد می‌شود در باغستان سنتی قزوین برگزار می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین اظهارکرد: باتوجه به ثبت ملی این آیین و اصالت تاریخی، فرهنگی و معنوی آن تلاش شده بیش از گذشته این سنت دیرینه را که با مذهب و اعتقادات مردم این دیار پیوند دارد گرامی بداریم.

او افزود: امسال نیز در کنار برنامه‌های رایج هر ساله و آداب و رسوم سنتی، برنامه‌ها و رویدادهای متنوعی  به منظور پاسداشت و احیای این آیین، پیش‌بینی شده که در مجموعه دولتخانه صفوی قزوین برگزار خواهد شد.

خزائلی با تشریح برنامه‌های این روز از اجرای نمادین بازی چوگان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه قزوین در دوره صفوی یکی از مراکز برگزاری چوگان و ورزش‌های پیوسته به آن بوده، به‌دنبال رایزنی‌های صورت‌گرفته با فدراسیون چوگان این ورزش ملی به‌صورت نمادین درفضای باز داخل دولتخانه صفوی برگزار می‌شود.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین ادامه داد: اقامه نماز استسقاء(طلب باران) به امامت آیت‌الله عابدینی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه قزوین در محوطه سنگفرش دولتخانه، اجرای بازی‌های بومی‌محلی، اجرای ورزش تیراندازی با کمان، اجرای ورزش زورخانه‌ای، اجرای جنگ شاد کودکانه ببار بارون، مراسم دوقولوها و طبخ و عرضه آش رشته به‌عنوان یکی از غذاهای سنتی مردم قزوین در روز پنجاه به‌در همراه با جشن صعود تیم فوتبال شمس‌آذر قزوین به لیگ برتر از جمله برنامه‌هایی هستند که در این روز در دولتخانه صفوی برگزار خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم این آیین کهن و رسم دیرینه مردم قزوین را بیش‌از‌پیش معرفی کرده و به‌شایستگی حفظ نماییم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020218492387

برچسب‌ها