تعیین حریم و ضوابط حفاظتی دو اثر تاریخی استان گلستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از تعیین حریم و ضوابط حفاظتی دو اثر تاریخی استان در راستای صیانت از آثار تاریخی در جلسه شورای حریم کشور خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری با اعلام این خبر گفت: حریم و ضوابط حفاظتی دژ تاریخی آق‌قلا (اسپی‌دژ) شهرستان آق‌قلا مربوط به دوره ساسانی و صفوی و کاروانسرای رباط سفید در محدوده سرعلی‌آباد شهرستان گرگان مربوط به دوره صفوی در شورای حریم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارائه و پس از بررسی با تائید کارشناسان این شورا مورد تصویب قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان یادآور شد: با تعیین حریم این دو اثر، تعداد آثار ثبتی دارای حریم مصوب استان به ۵۹ اثر رسید.

او خاطرنشان کرد: حریم محدوده‌ای است که بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی یا طبیعی تعیین و باعث حفظ موجودیت اثر و یکپارچگی آن می‌شود. بناهای تاریخی از جنبه‌های مختلف دارای حریم‌هایی هستند که به‌منظور مراقبت و نگهداری بهتر از بناها لازم است به این حریم‌ها توجه شود.

ساوری با اشاره به این‌که تعیین حریم اثر تاریخی نقشی مهم در جلوگیری از تعدی‌های عمدی و سهوی افراد به آثار تاریخی دارد، اضافه کرد: تعیین حریم فرصتی برای کنترل کیفیت ساخت‌وساز پیرامون بناهای تاریخی است و موجب می‌شود به لحاظ بصری و حریم حفاظتی، بنا موردتوجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020219118272

برچسب‌ها