آیین «پنجاه به‌در» یک ظرفیت ارزشمند برای معرفی قزوین در سطح ملی است

استاندار قزوین گفت: آیین «پنجاه به‌در» به‌عنوان می‌تواند در معرفی قزوین در سطح ملی و رونق گردشگری استان نقش مهمی ایفا کند.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین محمدمهدی اعلایی روز سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 در حاشیه آیین سنتی «پنجاه به‌در» که در دولتخانه صفوی برگزار شد، اظهار کرد: «پنجاه به‌در» یک میراث ارزشمند است که مردم قزوین سال‌هاست آن را به‌صورت خودجوش به شکرانه نعمات الهی برگزار می‌کنند و به‌دلیل اهمیت آن، تلاش شده تا با اجرای برنامه‌هایی ویژه در سطح گسترده‌تری برپا شود.

استاندار قزوین افزود: مردم هرسال در چنین روزی به شکرانه نعمات الهی دور هم جمع می‌شوند و نماز باران را اقامه می‌کنند و مصمم هستیم به این آیین سنتی بهای بیشتری داده تا به مردم دیگر شهرها و استان‌های کشور هم معرفی شود. 

او ادامه داد: یکی از اقداماتی که در گذشته در قزوین به‌ویژه در دوران پایتختی این شهر در دوره صفوی مرسوم بوده، ورزش چوگان است که امسال تلاش شده به‌‌شکل نمادین مسابقه‌ای در همجواری دولتخانه صفوی قزوین برگزار شود. 

اعلایی افزود: در سال گذشته برنامه‌های متنوعی برای روز «پنجاه به‌در» تدارک دیده شد که از جمله آنها می‌توان به رویداد گردشگری هوانوردی و حضور راهنمایان گردشگری برای معرفی قزوین اشاره کرد و امسال هم با همکاری مجموعه دستگاه‌های اجرایی تلاش شد ویژه برنامه‌های بیشتری در کنار اقامه نماز باران اجرا شود.

استاندار قزوین با بیان اینکه ظرفیت خوبی به‌لحاظ حضور ورزشکاران و پرورش اسب در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم برنامه امروز مقدمه‌ای برای پرداختن بیشتر به این ورزش شده و از همین فضا بیشتر برای اجرای ورزش چوگان استفاده شود.

او تصریح کرد: «پنجاه به‌در» این ظرفیت را دارد تا در سطح ملی مطرح شده و به رونق گردشگری استان کمک کند و قطعا از این رویداد به‌نحو مطلوب برای معرفی قزوین استفاده خواهیم کرد.

اجرای ورزش زورخانه‌ای نوین، اجرای بازی‌های بومی محلی، برگزاری جشن صعود تیم شمس آذر قزوین به لیگ برتر، اجرای جنگ شاد کودکانه ببار بارون، اجرای ورزش تیراندازی با کمان، مراسم دوقلوها، پخت و عرضه آش رشته و اقامه نماز استسقاء(طلب باران) به امامت آیت‌الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین از برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020220492508

برچسب‌ها