«پنجاه به‌در»؛ سنت دیرینه قزوینی‌ها برای شکرگزاری و طلب باران/ از اجرای مسابقه چوگان تا جنگ شاد ببار بارون

پاسداشت آیین سنتی«پنجاه به‌در» رسم دیرینه مردم قزوین برای شکرگزاری و طلب باران با اجرای برنامه‌های متنوع چون بازی چوگان، ورزش زورخانه‌ای، جنگ شاد کودکانه، بازی‌های بومی و محلی، طبخ آش رشته و اقامه نماز طلب باران در فضایی معنوی و بانشاط در دولتخانه صفوی قزوین برگزار شد.

میراث آریا: مراسم سنتی «پنجاه به‌در» یکی از کهن‌ترین آیین‌های مردم دیار مینودری است که هرسال بعد از ظهر نوزدهمین روز اردیبهشت در باغات اطراف مصلی كه بخشی از باغستان سنتی قزوین است، برگزار می‌شود و خانواده‌های قزوینی به‌ویژه ساکنان محله‌های قدیمی همراه با اقوام خود ساعاتی را برای نیایش، شکرگزاری وطلب باران در دل طبیعت دور هم جمع شده و با خوردن عصرانه لحظات خوشی را در کنار هم تجربه می‌کنند.

در این آیین سنتی كه ریشه در اعتقادات مذهبی مردم قزوین از گذشته‌های دور تا کنون دارد، خانواده‌ها سفره بزرگ و مشترکی پهن می‌کنند و با خوردن عصرانه شامل آش رشته و دُیماج (پیش‌غذایی محلی که مخلوطی از نان خردشده، پنیر، سبزی، گردو و کشمش است) بخشی از رسوم این آیین را به جا می‌آورند.

برگزاری نماز باران و شكرگزاری بخشی از برنامه‌های این آیین كهن است و مردم قزوین با به‌جا آوردن دو رکعت نماز و دعا و نیایش از خداوند برای سرسبزی باغات و رونق کار کشاورزی طلب باران می‌کنند.

خانواده‌ها پس از دعا و نیایش و گذراندن اوقات عصرگاهی خود در این مکان با غروب آفتاب به منازل خود باز می‎گردند.

پاسداشت آیین «پنجاه به‌در» در دولتخانه صفوی

امسال اما در کنار برنامه‌های رایج هرساله و آداب و رسوم سنتی، دولتخانه صفوی به‌منظور گرامیداشت این رسم دیرینه و آیین کهن با اجرای برنامه‎‌های متنوع فرهنگی و ورزشی میزبان مردم قزوین بود و قزوینی‌ها برای زنده نگه داشتن این آیین یک‌بار دیگر و این بار متفاوت‌تر از گذشته دور هم جمع شدند.

مشارکت موثر دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه استانداری، میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی،  اداره‌کل ورزش‌و‌جوانان، صدا و سیما، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هیئت‌های ورزشی و فدراسیون چوگان در این مراسم نیز توانست روزی به یادماندنی را در نکوداشت این آیین سنتی برای مردم رقم بزند.

حضور امام‌جمعه، استاندار، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، فرماندار قزوین، مدیرکل‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎دستی، مدیرکل ورزش‌و‌جوانان، فرماندهی انتظامی استان، مدیرکل حوزه هنری، رییس فدراسیون چوگان کشور و سایر مسئولین در کنار مردم توانست نشاط و شادابی این مراسم را دوچندان کند.

از اجرای مسابقه چوگان تا جنگ شاد ببار بارون

اجرای مسابقه نمادین چوگان بین تیم‌های البرز و قزوین، اجرای بازی‌های بومی و محلی، اجرای ورزش زورخانه‌ای نوین توسط ورزشکاران آکادمی ورزش زورخانه‌ای شهیدرجایی، اجرای ورزش تیراندازی با کمان توسط اعضای هیات تیر و کمان قزوین، حضور اعضای تیم فوتبال شمس‌آذر، پخت و توزیع آش رشته و اجرای جنگ شاد کودکانه ببار بارون در پیاده‌راه فرهنگی سبزه‌میدان از برنامه‌هایی بود که به‌مناسبت گرامیداشت پنجاه‌به‌در و همراه با بارش نم‌نم باران زیبای بهاری در دولتخانه صفوی قزوین اجراو با استقبال خوب مردم مواجه شد و توانست خانواده‌ها را سرگرم کند.  

دوقلوها هم به دولتخانه صفوی آمدند

حضور ده‌ها دوقلو و چندقلوی قزوینی که با لباس‌های یک شکل و همراه با خانواده‌های خود برای استعدادیابی، ثبت‌نام و عضویت در انجمن دوقلوها و چند قلوهای قزوین به دولتخانه آمده بودند نیز از دیگر زیبایی‌های برگزاری این مراسم بود.    

پنجاه به‌در قزوینی‌ها میزبان میهمانان خارجی

علاوه بر تورهای گردشگری که از تهران و مناطق مختلف کشور برای آشنایی با پنجاه به‌در به در این روز به قزوین آمدند حضور میهمانان خارجی چون آقای رجب‌اُف رییس بخش گردشگری سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و تور گردشگرانی که از کشور روسیه در این مراسم حضور داشتند اتفاقی خوب و مثبت برای معرفی این آیین کهن به گردشگران داخلی و خارجی بود.     

اقامه نماز باران؛ حسن‌ختام برنامه‌های پاسداشت «پنجاه به‌در» قزوین

حسن ختام این مراسم اقامه نماز باران به امامت آیت‌الله عابدینی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه قزوین بود که در زیر نم‌نم باران بهاری اقامه شد و فضای معنوی خاصی را در میان حاضران ایجاد کرد.

گفتنی است این مراسم با همکاری شایسته صدا‌وسیمای مرکز قزوین به صورت زنده از شبکه قزوین و شبکه خبر پوشش داده شد.

امید است که در سال‌های آینده نیز بتوانیم از این ظرفیت برای ایجاد نشاط و شادمانی بین مردم و معرفی بیشتر و بهتر آن در سطح ملی و بین‌المللی استفاده کرده و برای حفظ این سنت دیرینه مردم قزوین بکوشیم.   

تهیه گزارش: فرزانه فتحی 

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین 

 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020220492544

برچسب‌ها