اردبیل 2023 عرصه‌ای برای نمایش قدرت ملی

فرصت به‌دست آمده در رویداد اردبیل 2023 می‌تواند عرصه‌ای برای نمایش امنیت و قدرت ملی و افزایش مناسبات سیاسی و زمینه‌ای مناسب برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه باشد.

یکی از مؤلفه‌های نقش‌آفرین و اثربخش در توسعه صنعت گردشگری، گسترش و تعمیق سیاست جغرافیایی با دیگر واحدهای سیاسی، به ویژه کشورهای گردشگرفرست منطقه است.

توسعه و تعمیق این روابط با توجه به اشتراکات متعدد موجود بر عهده دیپلماسی کشور، یعنی وزارت امور خارجه است و دستگاه دیپلماسی ایران در هم‌ روندی با سایر دستگاه‌های متولی گردشگری با به خدمت گرفتن سیاست خارجی فعال در راه نیل به اهداف دیپلماسی اقتصادی می‌تواند با اجرا کردن برنامه‌های خرد و کلان به نحو شایسته‌ای در فضاسازی توسعه گردشگری گام‌های اساسی بردارد و کشور را از سود معنوی و مادی حاصل از خوان گسترده گردشگری بیش از پیش برخوردار سازد.

از مولفه‌های تاثیرگذار در وزن ژئوپلیتیک کشورها و افزایش قدرت ملی، گردشگری است که به تازگی مورد توجه جدی بسیاری از کشورها قرار می‌گیرد. ایران به عنوان سرزمینی برخوردار از مواهب طبیعی، تعدد مواریث تاریخی و فرهنگ غنی و مردمانی خون‌گرم و مهمانپذیر از ظرفیت‌های بالقوه لازم برای توسعه این بخش برخوردار است.

موقعیت منحصر به‌فرد ایران در منطقه و همجواری با کشورهایی با اشتراکات متعدد فرهنگی در کنار هزینه پایین سفر و امنیت بیشتر، زمینه لازم برای تبدیل شدن به مقصدی جذاب برای سفر را مهیا کرده است و در صورت تامین زیرساخت‌های اولیه لازم و اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی می‌تواند یکی از مهمترین منابع تامین ارز کشور و رشد اقتصادی باشد.

بدیهی است توسعه مناسبت‌های فرهنگی برپایه صنعت گردشگری به توسعه روابط سیاسی و‌ افزایش قدرت ملی با زیربنایی محکم‌تر و با هزینه‌ای کمتر منتهی خواهد شد.

یکی از برنامه‌های تاثیرگذار در طول سالیان اخیر انتخاب شهری از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو به عنوان پایتخت گردشگری است. ایده‌ای در خور قدردانی که می‌تواند در توسعه اقتصادی شهرهای دارای ظرفیت بالقوه گردشگری موثر باشد. در همین راستا در سال‌جاری میلادی کهن شهر اردبیل به دلیل جاذبه‌های متعدد تاریخی، فرهنگی و گردشگری به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب شده است که چندی پیش آیین افتتاح رسمی این رویداد باحضور سفرای کشورهای عضو اکو و سفیر چند کشور غیر عضو از جمله چین به نحو مطلوبی برگزار شد.

یکی از نکات قابل توجه و تاثیرگذار آن دعوت از خبرنگاران خارجی برای انعکاس رویداد و معرفی بهتر جاذبه‌های گردشگری بود.

برگزاری این رویداد بین‌المللی با حضور مقامات کشورهای مختلف و بازدید آن‌ها از جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر در نقطه صفر مرزی، گویای این مهم است که امنیت به عنوان مهمترین مولفه در جذب گردشگر خارجی در جای جای این کشور حاکم بوده و انعکاس مطلوب رسانه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی می‌تواند در خنثی سازی تبلیغات منفی به عنوان مهمترین مانع جذب گردشگر خارجی مفید باشد.

بدون شک فرصت به‌دست آمده در این رویداد از نظر سیاسی در سطح بین‌المللی می‌تواند عرصه‌ای برای نمایش امنیت ملی و افزایش مناسبات سیاسی و در سطح اقتصادی زمینه مناسب برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای عضو اکو و حتی کشورهای خارج از پیمان اکو باشد.

در سطح داخلی نیز این رویداد زمینه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان اردبیل در حوزه‌های مختلف است؛ چرا که علاقه‌مندی سفرای کشورهای مختلف برای حضور در اردبیل در جریان مراسم افتتاح کاملا مشخص بود و این امر مهم عزم همگانی و مدیریتی حساب شده از سوی مسئولان ارشد استانی برای استفاده از فرصت میزبانی نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو را که در مهرماه برگزار خواهد شد را می‌طلبد که با استفاده از این فرصت تحرکی در بخش‌های مختلف اقتصادی استان ایجاد کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020225292590

برچسب‌ها