فراهانی‌ها در تدارک کهن جشن تیرگان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان عنوان کرد: جلسات هماهنگی و برنامه ریزی برای برگزاری کهن جشن تیرگان در فراهان در حال برگزاری است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌ستی استان مرکزی، سعید نیک‌نام امروز 25 اردیبهشت 1402 افزود: فراهان سرزمین آئین‌های کهن ایران است، جشن تیرگان  ریشه در قدمت فراهان دارد و این جشن هرساله در اول تیر به شکرانه برداشت گندم در فراهان برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان با اشاره به نشست هماهنگی و افزایش کیفیت برنامه‌های کهن جشن تیرگان با حضور  مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان فراهان در فرمانداری این شهرستان  افزود: جشن تیرگان امسال قرار است با هماهنگی‌های انجام شده باشکوه‌تر برگزار شود.

نیک‌نام با تاکید بر اینکه جشن تیرگان در محل امام‌زاده احمد ابن علی ذلف‌آباد در روز یکم تیر ماه برگزار خواهد شد گفت: در اولین جلسه مقرر شد ستاد برگزاری جشن تیرگان تشکیل و مسئولان هر قسمتی با هماهنگی برای اجرای این برنامه آماده شوند.

او در ادامه افزود: جشن تیرگان که در سال ۸۹ به ثبت ملی رسیده، هرساله با شروع فصل برداشت و شکرانه نعمت گندم و آب پاشان در نخستین روز از تیر ماه در آستانه امامزاده احمد ا‌بن علی (ع) ذلف آباد شهرستان فراهان برگزار می‌شود.

در این مراسم که ریشه در باور‌های مردم منطقه فراهان دارد و از سالیان دور تا به امروز ادامه دارد اهالی فراهان در اول تیرماه هرسال از دور و نزدیک خود را به جوار امامزاده ذلف‌آباد می‌رسانند و با جشن وسرور و آب ‏پاشی و پخت آش رشته و همچنین دلمه که به سلامتی برای محصولات و فرهنگ تغذیه مربوط می‌شود این جشن را برگزار ‏می کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان ادامه داد: در تواریخ سنتی تیرگان روز کمان کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیراز فراز البرز و گسترش مرز ایران زمین است و همچنین ‏جشن تیرگان جشن آغاز برداشت محصول و شکرگزاری از خداوند هم هست.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402022572512

برچسب‌ها