جشنواره بادبادک‌ها در کاروان‌سرای ۵۵۰ ساله نیک‌پی زنجان برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: همزمان با هفته میراث‌فرهنگی جشنواره بادبادک‌ها با حضور پرشور مردم در در کاروان‌سرای ۵۵۰ ساله نیک‌پی برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، سید سعید صفوی گفت: این جشنواره خانوادگی همراه با برگزاری برنامه‌های مفرح و شاد فرصت مناسبی است تا کودکان و بزرگسالان با آثار تاریخی و لزوم حفظ و نگهداری آنها به ویژه در هفته میراث‌فرهنگی آشنا شوند. این جشنواره همراه با برنامه‌های متنوع شاد برای کودکان و نوجوانان به دنبال فرهنگ سازی و اطلاع رسانی اهمیت صیانت از آثار تاریخی برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: شهر نیک‌پی، شهری از توابع بخش زنجانرود شهرستان زنجان است. کاروانسرای این شهر با قدمت ۵۵۰ ساله در زمان شاه‌عباس دوم و در مسیر یکی از راه‌های مهم بازرگانی فلات ایران ساخته شده و روزگاری محل گذر و استراحت کاروان‌های نظامی و تجاری و … بوده است.

مهدی باقری گفت: جشنواره پرواز بادبادک‌ها، بازی‌ها و آیین‌های بومی و محلی به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی با استقبال خوب مردم و مسئولان در راستای افزایش نشاط اجتماعی و ارتقای سلامت و مشارکت خانواده‌ها با همکاری دستگاه‌های مختلف در کاروانسرای نیک پی برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زنجان، خاطرنشان کرد: در این جشنواره با پرواز بادبادک، برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و ایستگاه نقاشی، توزیع کتاب، پخت نان سنتی، اجرای بازی‌های محلی و غیره در کاروانسرای نیک‌پی با هر سه فضای میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آشنا شدند.

او ادامه داد: این جشنواره ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۸ برگزار شد و کودکان به همراه و با کمک والدین خود بادبادک‌ها را در فضای تاریخی کاروانسرای نیک‌پی رها کردند.

غلامرضا قربانیان با حضور در جشنواره پرواز بادبادک‌ها، بازی‌ها و آیین‌های بومی و محلی در کاروانسرای تاریخی نیک‌پی گفت: رکوردهای ثبت شده در خصوص طولانی‌ترین پرواز بادبادک مربوط به کشورهای مالزی و چین با ۸۰ و ۱۰۰ عدد بادبادک بوده است.

رئیس انجمن پرواز کایت فدراسیون ورزش‌های همگانی افزود: اولین پرواز بادبادک‌ها در زنجان به تعداد ۴۰ عدد بود و بعدها به ترتیب به ۶۰، ۱۲۰ و ۲۰۵ عدد رسید. این بادبادک دست ساز و در ابعاد ۴۰ در ۴۰ و به طول ۵۰۰ متر است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020229931949

برچسب‌ها