اختصاص اعتبار به ساخت المان هخامنشی و کارگاه کاوش در همدان

به مناسبت روز موزه و هفته میراث‌فرهنگی، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان از بازدید گروهی مدیران و معاونان شهرداری، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر همدان، معاون هماهنگی برنامه بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مشاور نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، معاونان، کارشناسان و فعالان رسانه ای حوزه میراث‌فرهنگی از محوطه باستانی هگمتانه خبرداد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، سیدمهدی وفایی، شنبه 30 اردیبهشت ماه به شرایط مطلوب بودجه در استان اشاره کرد و گفت: هر جا که برنامه‌ای مدون ارائه شود اعتبار برای آن تعریف خواهد شد.

معاون هماهنگی برنامه بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: تنها مشکلی که در کشور داریم نبود برنامه برای جذب اعتبارات است که ما می توانیم به راحتی منابع مالی مشخص را برای برنامه‌های اجرایی تأمین کنیم، این به آن معناست که ما در استان کمبود اعتبار نداریم با قاطعیت عنوان می‌کنم هر کجا از نبود اعتبار حرفی زده می شود دلیل آن نبود برنامه است.

او به سفر رئیس جمهور به همدان اشاره کرد و گفت: در این سفر برای استان همدان مردادماه سال گذشته 14 هزار و 130 میلیارد تومان اعتبار مصوب شد حال در نظر بگیرید اگر گردشگری استان برنامه‌ای مدون ارائه دهد مگر چقدر از این اعتبار صرف آن خواهد شد پس در این زمینه هیچ چالشی وجود ندارد.

وفایی پس از بازدید از سایت تاریخی هگمتانه به درخواست پایگاه ملی هگمتانه مبنی بر اختصاص مبلغ 2 میلیارد تومان اعتبار در راستای انجام یک کاوش و برقراری یک کارگاه زنده همزمان با حضور ارزیابان یونسکو روی خوش نشان داد و وعده داد: در تأمین مبلغ مشخص برای ساخت یک المان شهری که نمادی از دوره‌های تاریخی همدان باشد میراث‌فرهنگی را یاری می‌کند.

 رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان نیز در این دیدار گفت: این اتفاق مایه مباهات است که ایران این بار با همدان جهانی می‌شود و فرصت باقی مانده تا زمان حضور ارزیابان به منظور ثبت جهانی هگمتانه بسیار محدود بوده و تنها دو ماه دیگر زمان باقی مانده است.

حمید بادامی‌نجات اظهار کرد: خدمات و اقدامات در حوزه  معرفی همدان به مناسبتهای متعدد برای همراه کردن جامعه محلی با پرونده ثبت جهانی اقدامی ارزشمند است .

او با بیان اینکه پیگیری این اقدامات توسط تمام مجموعه‌ها در حوزه گردشگری، این بخش را تقویت خواهد کرد، گفت: همراهی شهرداری و میراث‌فرهنگی را در مرحله سپری کردن پرونده ثبت جهانی شاهد هستیم  که پازلی برای معرفی و شناساندن مجموعه تاریخی همدان به نحو دیگری به شهروندان و گردشگران بود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر فعال‌ترین کمیته مرکز پژوهش‌های شورا را کمیته گردشگری دانست و افزود:  این کمیته به عنوان بازوی توانمند توانسته است نقش تاثیرگذاری در زمینه  توسعه  گردشگری دارد .

او با تأکید بر اینکه حوزه گردشگری برای ما بسیار با اهمیت است، تصریح کرد: بحث گردشگری، تنها وظیفه میراث‌فرهنگی نیست؛ در استانی که اولویت آن حوزه گردشگری تعریف شده است باید تمام دستگاه‌ها و شهروندان در این مسیر گام بردارند. میراث‌فرهنگی سازمان سیاست‌گذار در حوزه گردشگری بوده و باید در اجرا همه کمک کنیم.

مدیر پایگاه ملی هگمتانه نیز در جمع مسئولان همدان گفت: در پرونده ثبت جهانی باید اقداماتی چون ساماندهی تپه هگمتانه، مرمت و ساماندهی کاروانسراها  ، برگزاری کارگاه کاوش زنده و حذف سواره رو و ساخت المان متناسب با تاریخ همدان  به انجام رسد.

صاحب محمدیان منصور به وضعیت پرونده ثبت جهانی هگمتانه تا مرکز تاریخی همدان اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر به این مهم رسیده‌ایم که بزرگترین چالش هگمتانه این است که برای معرفی این سایت تاریخی به مردم همدان یا همان جامعه محلی باید تلاش بیشتری کنیم. تحلیل آمار و داده‌های بازدیدها نتایج ارزشمندی را به ما نشان می‌دهد که برای حل و فصل چالش‌های مرتبط به آن باید تلاش کنیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا به اهمیت پرداختن به موضوع هگمتانه از منظر جهانی شدن اشاره کرد و گفت: توسعه اقتصادی استان یکی از مهمترین برنامه‌ها در ثبت جهانی هگمتانه است چراکه توسعه اقتصادی همدان در گرو ثبت جهانی است.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه با اشاره به این موضوع که ثبت جهانی این میراث گران‌بها تاثیر مثبتی روی جذب گردشگران خارجی دارد افزود: به نتیجه رسیدن ثبت جهانی هگمتانه علاوه بر همکاری بین دستگاهی، نیازمند اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و آگاه‌سازی مردم نیز است.

انتهای پیام/

کد خبر 14020231889141

برچسب‌ها