نمايشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای» برگزار شد

نمايشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای» تلفيقی از محتوای تصويری، نوشتاری، اشيای تاريخی و مردم‌شناسی و ابزار و وسايل آزمايشگاهی و دستگاهی توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاريخی‌فرهنگی پژوهشگاه ميراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه ميراث‌فرهنگی و گردشگری، منیژه هادیان دهکردی سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاريخی‌فرهنگی 1 خرداد 1402در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه توسط پژوهشکده در راستای وظايف حاکميتی خود با همکاری اداره کل موزه‌های وزارت ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع‌دستی، موزه ملی ايران، پژوهشکده مردم‌شناسی، گروه پژوهشی هنرهای سنتی و مجموعه ميراث جهانی کاخ گلستان  به‌مناسبت هفته ميراث‌فرهنگی برگزار شده است.

او تصریح‌ کرد: اين نمايشگاه برای عموم مردم، مجموعه‌داران، کارکنان موزه‌ها، دانش‌آموزان و دانشجويان طراحی شده است و هدف از برگزاری آن فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح آگاهی مردم و ساير دست اندرکاران مجموعه‌های موزه‌ای نسبت به بخشی از اقدامات حفاظتی يعنی مراقبت از اشيای فرهنگی و تاريخی است که در موزه‌ها انجام می‌شود.

دهکردی عنوان کرد: به اين ترتيب تلاش شده است تا ضمن ارائه اطلاعاتی از پشت پرده نمايش آثار در موزه، مردم نیز در حفظ و مراقبت از آثار سهيم شوند.

سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاريخی‌فرهنگی اين نمايشگاه را تلفيقی از محتوای تصويری، نوشتاری، اشيای تاريخی و مردم‌شناسی، و ابزار و وسايل آزمايشگاهی و دستگاهی خواند که برای اولين بار در کشور با چنين مضمونی برگزار می‌شود.

او اظهار کرد: آشنايی با تعاريفی از مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای به عنوان زيربنايی‌ترين اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری آثار بخش آغازين نمايشگاه بوده و سپس پيشينه اين اقداماتی در تاريخ، فرهنگ و سنت مردم با استفاده از مصداق‌هايی از شواهد تاريخی به تصوير کشيده شده است.

دهکردی خاطرنشان‌ کرد: در ادامه نيز شيوه‌های مراقبت از اشيا در موزه‌ها به شکل امروزی در چند بخش تصويری و نوشتاری و نمايش ابزار و وسايل مورد استفاده به اختصار بيان شده و در پايان نيز نقش بازديدکنندگان به عنوان بخشی از فرايند مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای يادآور می‌شود.

نمايشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای» به مدت 15 روز در سالن نمايشگاه‌های موقت موزه دوران اسلامی، موزه ملی ايران، برقرار و بازدید از آن برای علاقه‌مندان آزاد است.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 1402030133036

برچسب‌ها