وضعیت مجموعه تاریخی امیرچقماق از نظر فنی تحت کنترل است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: ازنظر فنی وضعیت مجموعه تاریخی امیرچقماق کنترل کارشناسان میراث فرهنگی است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، احمد آخوندی با اشاره به نگرانی شهروندان یزد در خصوص ترک‌های ایجادشده در پشت بنای اصلی مجموعه تاریخی امیرچقماق که از نمادهای معروف این شهر است، اظهار کرد: این مجموعه تاریخی از زمان ایجاد روی یک سازه رسی بنا شده و مطالعات سال‌های گذشته حکایت از حرکت‌هایی در این سازه تاریخی دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد افزود: بعد از حادثه سیل سال گذشته، تیمی از مشاوران علمی در استان مستقرشده و ضمن بررسی رطوبت خاک زیر پایه‌ها، با نصب شاخص‌هایی میزان تحرک سازه را در بخش‌های مختلف مورد رصد و پایش قرار دادند.

آخوندی تصریح کرد: خوشبختانه بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، رطوبت قابل‌ملاحظه‌ای در زیر پایه‌های بنا وجود نداشته ولی براساس شاخص‌های اندازه‌گیری شده، بخش‌هایی از سازه در ماه‌های ابتدایی بعد از وقع سیل حرکت‌هایی داشته ولی در هفت تا هشت ماه گذشته ثابت مانده است.

او افزود: مطالعات در این زمینه همچنان در حال انجام است و این دغدغه به مسئولان استان نیز گوشزد شده و باید مطالعات کامل‌تری در این خصوص انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد بابیان این‌که اخیراً اعتباراتی جهت فتوگرامتری این بنا تخصیص‌یافته است، ابراز امیدواری کرد؛ نتایج حاصل از این مطالعه و مقایسه آن با فتوگرامتری قبلی بنا، به‌طور دقیق حرکت مناره‌ها و سازه مشخص شود.

آخوندی در پایان متذکر شد: خوشبختانه در حال حاضر دغدغه‌ای در مورد این بنای تاریخی وجود ندارد و به لحاظ فنی وضعیت آن تحت کنترل است.

مجموعه تاریخی امیرچقماق شامل تکیه، بازار، مسجد و دو آب‌انبار، یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری در شهر یزد محسوب می‌شود. این بنا در دوره تیموریان به همت امیر جلال‌الدین چخماق شامی حاکم یزد ساخته‌شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020304104463

برچسب‌ها